Hopp til innhold

Mener farleden er uegnet for skipstrafikk

Innseilingen til Fredrikstad mellom Hvaler-øyene er uegnet for skipstrafikk, mener Naturvernforbundet i Østfold.

Pål Bugge Naturvernforbundet Østfold

Pål Bugge i Naturvernforbundet Østfold.

Foto: Stephan Reis / NRK

Godafoss

Godafoss på grunn.

Foto: Meek, Tore / Scanpix
Sigurd Enge, rådgiver i Bellona

Sigurd Enge, Bellona.

Foto: Harald Krogtoft / NRK
Nina Jensen

Nina Jensen i WWF

Foto: WWF-Norge

– Ideelt sett skulle vi ha stengt farledene for skipstrafikk, men det er politisk umulig. Da må myndighetene ta andre grep og sørge for utbedringer, sier Pål Bugge i Naturvernforbundet i Østfold til NTB.

Han mener det bør innføres losplikt også for mindre fartøy og at farledene må merkes bedre.

Grunnstøting i Hvaler nasjonalpark

Fjerne ankring

– I tillegg må vi fjerne ankringsplasser i Hvaler-skjærgården og innføre trafikkontroll på samme måte som for fly. Egne skipsledere bør følge hvert enkelt skip.

– Innseilingen til Fredrikstad er trang og full av skjær. Den er uegnet for
skipstrafikk, sier han.

– Grunnstøtingen på Hvaler ville etter all sannsynlighet ikke ha skjedd med los om bord. I så sårbare områder må losplikten utvides, sier Bellonas Sigurd Enge.

– Det har skjedd to nesten-ulykker i nærheten bare i løpet av siste halvår. Det er trist, men likevel ingen overraskelse at det skjer et havari med potensielt store konsekvenser der nå, sier han.

Flaks

– Bugge var fredag morgen på plass ved havaristen Godafoss og forteller at situasjonen virker å være under kontroll. Vi har hatt flaks. Det er som et stuegulv på sjøen, stille og rolig, sier han.

Bugge mener Kystverket og Kystvakten har svart raskt og godt på ulykken, men understreker at responstiden forblir et stort problem ved havarier som dette. Fagsjef Nina Jensen i WWF Norge er enig.

– Kystvakten og Kystverket har absolutt gjort en god jobb, og regjeringen og Stortinget har styrket oljevernberedskapen betraktelig siden Server- og Full City-ulykkene. Men vi kan aldri forsikre oss mot menneskelig svikt, og det er dessverre ofte det som er grunnen til ulykker som denne, sier hun.

Godafoss-ulykken skjedde vinterstid, mens det var mørkt, noe som gjør redningsarbeidet vanskelig.

Oljeboring

– Ulykken viser enda en gang hvor viktig det er å være forsiktig med å tillate oljeboring i kystnære områder, for ikke å snakke om i arktiske strøk, der responstiden nødvendigvis er lang, sier Jensen.

Bellonas Sigurd Enge mener det snarest bør settes i gang med nødlossing av tungoljen på ulykkesskipet.

– Nødlossing, som ganske enkelt innebærer at oljen pumpes over i et annet skip, er det mest effektive tiltaket for å redusere faren for ytterligere utslipp. Det er gunstige vindforhold utenfor Hvaler nå, så været er ingen hindring, sier han.

Større potensial

Ifølge kilder WWF har snakket med, skal så mye som 375 tonn bunkersolje allerede ha lekket ut fra havaristen. Til sammenligning lekket det ut 370 tonn tung bunkersolje under Server-ulykken i 2007 og 300 tonn fra lasteskipet Full City i
2009.

– Vi kan trygt si at vi har å gjøre med en mulig oljekatastrofe, sier Jensen og viser til at Hvaler-skjærgården er spesielt sårbar.

– Det er en grunn til at Ytre Hvaler er Norges første marine nasjonalpark. Området har flere enn 6.000 marine arter, inkludert 220 rødlistearter, sier Jensen.

Hekkende fugl

Det er mye hekkende sjøfugl i området, i tillegg til korallrev, tareskog og ulike rødalger.

– Kombinasjonen vinter, is, kulde, mørke og mangel på oljevernutstyr kan gjøre oppryddingen ekstremt vanskelig. Jeg frykter det verste, at oljen vil ødelegge dette vakre marine verneområdet, sier leder Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund til NTB.

Han forventer at oppryddingen og begrensningen av oljesølet må skje hurtig.

– Vi behøver på ingen måte gjentakelse av MS Full City-skandalen. Vi kommer til å følge utviklingen nøye, sier Oddekalv.