Hopp til innhold

– Dette er dødsstøtet for ny E18

En ny motorvei vest for Oslo må skrinlegges, mener veimotstandere. De mener at man må prioritere å forbedre kollektivtilbudet.

Elbilskilt over kollektivfelt på E18

DØDSSTØTET: Miljøforkjempere mener at de nye planene for kollektivløsningene i Oslo-regionen spikeren i kista for E18-utbyggingen.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Heikki Holmås, SV

DØDSSTØT: E18 vil ikke kunne konkurrere med kollektivplanene for Oslo og Akershus, mener SVs Heikki Eidsvoll Holmås.

Foto: Margret Helland / NRK

Torsdag formiddag ble planene for framtidas kollektivløsninger i Oslo-regionen lagt fram. Og planene for hvordan Oslo og Akershus skal møte befolkningsvekst med satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange viser at ny motorvei vest for Oslo må skrinlegges, mener miljøbevegelsen og flere stortingsrepresentanter.

Behov for to nye jernbanetunneler og ny metro-tunnel gir enda flere grunner til å begrave E18, mener SVs Heikki Eidsvoll Holmås.

– Jeg oppfatter dette som dødsstøtet for E18. Å bruke 40 milliarder kroner på å øke biltrafikken inn til Oslo med 40 prosent er helt i strid med alle målsettingene vi har. Og det vil aldri kunne konkurrere med de gode prosjektene vi har fått se i dag, sa Eidsvoll Holmås etter presentasjonen av transportplanen.

SV demonstrerer mot E18-utbygging

DEMONSTRERTE: Representanter fra SV demonstrerte mot utbyggingen av E18 vest for Oslo under presentasjonen av transportplanen torsdag formiddag.

Foto: Olav Juven / NRK

Og dødsmetaforene satt løst også hos Miljøpartiet de Grønne og Naturvernforbundet, som beskrev de nye kollektivplanene som både en begravelse og spikeren i kista for utbyggingen av E18 vest for Oslo.

– Jeg mener at dette var en veldig hyggelig og konstruktiv begravelse, sier stortingsrepresentant for Miljøpartiet de Grønne Rasmus Hansson.

Leder og stortingsrepresentant Rasmus Hansson i Miljøpartiet de Grønne.

MENINGSLØST: Rasmus Hansson i Miljøpartiet de Grønne mener det ikke er noen grunn til å bruke penger på motorvei nå som det skal satses på kollektivt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Kan ikke bruke milliarder på biltrafikk

Det var Statens vegvesen, Jernbaneverket og Ruter som presenterte det de mener er løsningen på framtidens transportutfordringer i Oslo og Akershus torsdag formiddag. Veksten skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Til det trengs gigantiske investeringer i metrotunnel, to jernbanetunneler, og nye trikkelinjer. Og da er det særlig ett samferdselsprosjekt det ikke lenger er plass til, mener Hansson.

– Å satse på kollektivtransport er lønnsomt, det er bra for miljøet, det er bra for helsa, og det er mest effektivt. Og da er det helt meningsløst å bruke mange milliarder på også å pøse enda flere biler inn i Oslo, sier Hansson.

E18 vil gi bedre kollektivtilbud

Anette Solli

VIL BEDRE KOLLEKTIVTILBUDET: Høyres fylkesordfører i Akershus Anette Solli mener at utbyggingen av E18 vil øke effektiviteten i kollektivtrafikken.

Foto: Olav Juven / NRK

Men veimotstanderne tar feil når de mener kollektivutbygging og motorvei er uforenelig, mener Høyres fylkesordfører i Akershus Anette Solli.

– Når vi i Akershus skal satse på bussen, så må den bussen ha en vei å kjøre på. Og skal vi få bussen frem fra vest, så må vi kjøre på E18.

Solli mener at en ny motorvei vil gi en mer effektiv kollektivtrafikk og større fremkommelighet for miljøvennlige biler.

Men vil ikke en større vei føre til økt biltrafikk?

– Nei, det tror jeg faktisk blir helt minimalt, sier Solli.