Hopp til innhold

Tidenes største Pushwagner-utstilling: – Vi merker en enorm pågang

Pushwagners nyeste salgsutstilling har så store bilder at galleristene ved Soli Brug måtte ringe til snekker for å lage mer plass.

Ole Dørje foran Pushwagners Parsons

Det er bare arr og minner, forteller Ole Dørje om snekkerarbeidet som måtte til for å få Pushwagners Parsons og Jazz inn i rommet på Soli Brug.

Foto: Vilde Elgaaen/NRK

Lørdag åpner den største salgsutstillingen av Pushwagner noen gang. Over 70 bilder stilles ut i det som på 1800-tallet var Nord-Europas største sagbruk, Soli Brug i Sarpsborg.

– Vi får ikke oppleve hans person lenger. Men mange har veldig sterke minner om ham. Det er utrolig kult å vise frem Pushwagners popkunst i dette gamle sagbruket, sier galleri-eier Ole Dørje.

Den siste uka har han og de andre ved galleriet jobbet dag og natt for å få på plass bildene som skal stilles ut. Men da Pushwagners største verker kom til bruket, fikk de et problem.

– Vi håpet at det ville gå fint, men da vi fikk bildene inn i rommet, skjønte vi at taket var for lavt. Heldigvis kjenner vi en snekker som fikk ordnet det, smiler Dørje.

Snekkeren måtte rett og slett skjære ut og løfte deler av taket for å lage plass til storformatene.

Puswagner på Soli brug

Flere av bildene til Pushwagner er så store at en snekker måtte skjære ut og løfte taket for at de skulle få plass.

Foto: Vilde Elgaaen / NRK

Flere nye verker

Terje Brofos, som var Hariton Pushwagners egentlige navn, døde 78 år gammel i april 2018. Flere av bildene han påbegynte før sin død, er sluttført og attestert av samarbeidspartneren Stefan Stray.

– Det at Stray skulle fullføre verkene var et av Brofos' ønsker, sier Dørje.

Fylkesordfører Ole Haabeth og Hariton Pushwagner

Pushwagner holdt en utstilling på Soli Brug i Sarpsborg i forbindelse med sitt 75-årsjubileum i 2015. Her har han lånt ordførerkjedet til fylkesordfører Ole Haabeth.

Foto: Magnus Brenna Lund / NRK

Blant disse bildene er «Job Kill» og «Parsons». Sistnevnte var det siste verket Pushwagner signerte før han døde på Diakonhjemmet i Oslo.

Bildet er også spesielt fordi «Parsons Spaghetti Factory» var kunstnerens stamsted da han bodde og jobbet i London, og det var også det første stedet han signerte med kunstnernavnet Pushwagner.

– «Job Kill» har så mye detaljer at det ikke er til å fatte og begripe. Det er et evig perspektiv innover i bildet, sier Dørje.

Consume av Pushwagner/Stefan Stray

Dette verket, kalt Consume, ble sluttført etter Pushwagners død og er attestert av Stefan Stray.

Foto: Vilde Elgaaen / NRK

Pushwagner-venn: – Perfekt sted

Det er kunsthistoriker Tommy Sørbø og artisten Hilde Louise Asbjørnsen som står for åpningen. Pushwagners datter Bonnie er også til stede.

– Pushwagner var veldig glad i kontraster, gamle hus og historie. Sånn sett vil jeg tro at Soli Brug er et helt perfekt sted for hans kunst, sier Asbjørnsen til NRK.

Artisten og kunstneren kjente hverandre i mange år, og flere av Asbjørnsens låter har en historie som er tett knyttet til Pushwagner. Nylig ga hun ut albumet «Red Lips, Knuckles and Bones», som er preget av kunstneren.

– Han gikk bort da jeg skrev og spilte inn plata, så han var veldig med meg i tankene akkurat da. Plata er inspirert av hans vågemot. På åpningen skal jeg spille to låter som har en historie som er knyttet til Pushwagner, sier hun.

pushwagner

Pushwagner og artist Hilde Louise Asbjørnsen var gode venner i mange år. Her er de sammen på Tjuvholmen i Oslo.

Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix

Store verdier

Pushwagner har hatt utstillinger ved Soli Brug også tidligere, og på 75-årsjubileumsutstillingen i 2015 ble det solgt bilder for 13 millioner kroner.

– De er så flinke her, så jeg synes det er fint å kunne si at jeg ikke kunne gjort dette bedre selv, sa kunstneren selv i forbindelse med åpningen.

Bildene som stilles ut fra lørdag koster fra 10.000 kroner og opp mot en halv million kroner.

Gallerist Dørje sier at kunstnerens død kan slå begge veier for salget, og insisterer på at de ikke har noe salgsmål for utstillingen.

– Men vi merker en enorm pågang. Bildene hans og verden han beskrev er ikke noe folk glemmer så lett. Veldig mange i Norge har et sterkt forhold til Pushwagner, sier han.

Hariton Pushwagner var lørdagsgjest i Dagsrevyen i 2015. Han ble 77 år gammel.

Se miniportrett av Terje «Pushwagner» Brofos.