– Veldig trist. Veldig tungt. Veldig vanskelig, sier Eli-Anne Zahl.
Hun har akkurat tørket av skjermene på innsjekkingsautomatene og står med vaskekluten i hånda.
– Mannen min har jo mistet jobben og er nå i oppsigelsestida. Jeg også står foran en mulig oppsigelse. Har vært i drøftingsmøte, så det er vanskelig, sier hun.
Normalt er det køer av reisende foran automatene. Nå er det ingen andre der enn henne. Bare en og annen koffert klaprer over det enorme gulvet i avgangshallen.
Eli-Anne og Roger Zahl flyttet til Jessheim og fikk jobb på flyplassen i 2015. Tanken på at det snart kan være slutt er vond.
–For meg er ikke dette bare en jobb. Når jeg går inn på rød sone med masse passasjerer, får jeg frysninger på kroppen fordi jeg er så stolt. Jeg er så glad for å ha denne jobben. Det betyr så mye for meg, og det å miste den jobben er helt utenkelig, sier hun og tørker en tåre.
Hun er kledd i en lyseblå uniform med ISS-emblem og matchende munnbind.
Ektemannen har mørk dress. Enn så lenge arbeider han som teamleder i tralletjenesten. Men ved nyttår er det slutt. Med mindre noe spesielt skjer.
– Det ser ikke lyst ut, konstaterer han.
Etter at vi møtte Eli-Anne og ektemannen har også hun blitt sagt opp.
Mange familier rammes dobbelt
At to fra samme husstand jobber på flyplassen er vanlig. Det er dermed mange familier som risikerer å bli rammet av en dobbel krise.
I oktober åpnet Nav et eget kontor på Gardermoen, siden stadig flere av de 15 000 ansatte på flyplassen blir permittert eller mister jobben.
Lars Vidvei, som er konsulent ved kontoret, bekrefter at 30 til 40 prosent av de permitterte tilhører samme husstand som en annen permittert:
– Det er mange som er tilflytta fordi én har fått jobb på Gardermoen og så har nummer to i en familie også fått jobb. Så når det stenges ned og permitteres så merkes det nok, sier Vidvei.
Rammer tusenvis
–Så langt er det meldt inn varsler om masseoppsigelser fra 20 bedrifter, noe som utgjør totalt ca. 2550 ansatte her i Ullensaker og Nannestad. Vi er bekymret for at det bare er begynnelsen på et større antall, sier leder for Nav i Ullensaker, Gry Hosøy.
Passasjertallet har i det siste ligget på rundt 15 prosent av hva den var før
koronapandemien brøt ut, og nylig vedtok Avinor at deler av flyplassen skal stenges ned.
En ringerunde rundt til de største selskapene på OSL avslører nesten 2000 oppsagte og over 3500 permitterte. De mange hotellene rundt flyplassen er ikke regnet med.
– Utfordringen er at det er mange som har lav utdanning og som kommer ut på arbeidsmarkedet samtidig. Så det vil være utfordrende å få alle i jobb her. Rådet vil bli å flytte eller pendle for å skaffe seg noe nytt, sier Nav-lederen.
Usikker fremtid
Det er også stille på Trondheim lufthavn Værnes. Mange av butikkene og serveringsstedene i avgangshallen er stengt. Rundt 400 av de 1500 ansatte ved flyplassen er helt eller delvis permitterte.
– Det er en alvorlig situasjon. Totalen er veldig omfattende. I tillegg er det enkeltmennesker, familier og par der begge jobber på Værnes, så dette er tøft og veldig, veldig spesielt, sier Marit Stigen som er lufthavndirektør ved Trondheim lufthavn Værnes.
Flyplassen er hjørnesteinsbedriften i Stjørdal. Aktører fra mange ulike bedrifter har sitt daglige virke her. For de er fremtiden usikker. Lufthavndirektøren tror ikke på bedring med det første.
– Det er vanskelig å spå om fremtiden. Det tar lang tid før vi er tilbake på 2019-nivå, men vi tror at 2021 blir krevende, sier Stigen.
Presten trøster ansatte
Vanligvis er det de reisende flyplasspresten på Gardermoen forholder seg mest til. Han har et lite kontor i enden av avgangshallen der han kan tilby alt fra sjelesorg til utlån av bønnetepper.
Nå er det flyplassens egne ansatte som gjerne vil ha en samtale.
– De er det stadig flere av. Flere som er bekymra, flere som er engstelige, flere som gruer seg for framtida, som går hjemme, som er permittert, som har hjemmekontor. Så nå går mer av tida mi til å følge opp og til å snakke med ansatte, sier lufthavnprest Torbjørn Olsen.
Med hvit prestesnipp og oransje refleksvest går han runder på flyplassen for å snakke med dem som ønsker.
– Situasjonen er tragisk, sier vekter Anita Hansen Westgård. Heldigvis har hun selv så lang ansiennitet at hun kan føle seg nokså trygg på å beholde jobben i sikkerhetskontrollen.
Hos Nav på Værnes oppfordres permitterte til å tenke over egen situasjon.
– Det er ingen som vet hva som skjer i 2021 og 2022. Jeg vil oppfordre mange av de permitterte til å ta en skikkelig vurdering på om de tror de kommer tilbake til sitt nåværende arbeidsforhold eller om de nå bør tenke tanken på å se seg om etter ny arbeid, sier leder i Nav Værnes, Merethe Storødegård.
Hei!
Tenkte du på noe da du leste denne artikkelen? Eller har du et tips? Send meg gjerne en e-post!