Avdelingsdirektør ved Statens vegvesen Guro Ranes sier at det kan tolkes som at mange ikke har ferdighetene de burde ha. Men hun er mest interessert i å tolke svarene på en annen måte.
– Det er positivt at folk reflekterer over i hvilken grad folk de er en god sjåfør eller ikke. Det er helt avgjørende. Det er først da de er i stand til å ta grep for å tilegne seg ny kunnskap, sier Ranes.
25 prosent svarte at de selvsagt hadde bestått. Det kan godt være at også disse sjåførene har noe å hente på kjørestilen sin, mener Ranes.
Viktig med gode sjåfører
Geir Cato Kristiansen er daglig leder ved Learn trafikkskole i Drammen. Han mener det ikke er så rart at såpass mange er usikre på de består dagens førerprøve.
– Mange føler nok at de er trygge bak rattet. Men de har lagt seg til en del vaner slik at de er usikre på om de gjør det etter boka eller ikke, sier han.
– Er det bekymringsfullt at så mange som en fjerdedel er usikre på om de vil bestå førerprøven?
– Nei, det synes jeg ikke. Det å bestå førerprøven sier ikke nødvendigvis noe om hvor god man er til å kjøre. En god sjåfør har evnen til å unngå risikofulle situasjoner og holde seg unna ulykker og kollisjoner, sier Kristiansen.
Uventet at jeg strøk
Thea Jenssen Refsland tok førerkortet i Egersund for bare fem år siden. Hun fikk i regi av NRK teste kjøreferdighetene sine sammen med en kjørelærer. Han er ikke nådig etter kjøreturen. Han gir henne stryk.
Hun får beskjed om at hun er observant i trafikkbildet, men henger for tett på andre bilister. Hun har glemt noen regler for lyskryss og rundkjøringer, og har litt for ofte kun én hånd på rattet.
– Det var uventet. Jeg ble faktisk litt sjokkert, sier Thea.
Dette er ikke en ekte oppkjøring, og hun mister selvfølgelig ikke lappen, selv om det endte med stryk.
Obligatorisk oppfriskningskurs?
Flere av NRKs lesere har tatt til orde for obligatorisk oppfriskningskurs eller ny prøve etter å ha hatt førerkortet noen år. Hos Statens vegvesen er dette et tema som er oppe til diskusjon fra tid til annen, sier Guro Ranes.
– Det er ikke noen konkrete planer nå i dag om å foreslå det, sier hun.
Hun mener likevel at det kan være gode grunner til å følge med på utviklingen og at det kanskje bør vurderes i fremtiden.
– Det kommer mer teknologi i bilene, og i hvilken grad den vanlige fører forstår seg på det og bruker det riktig, det er noe vi er usikre på, sier Ranes.
Hun oppfordrer alle som er usikre på egne ferdigheter til å ta en sjekk, for eksempel med en time hos en kjøreskole.
– Når det er sagt, så er det kanskje de som tror de har minst behov som faktisk har et reelt behov for å få litt tips og triks på å endre kjørestilen sin, sier hun.
Heller ikke Kristiansen ved Learn trafikkskole mener obligatorisk kurs eller prøve er veien å gå.
– Det er vanskelig å pålegge folk kostnader til noe mange ikke føler behov for. Vi må heller gjøre det så populært å friske opp kunnskap at folk tar det frivillig, sier han.
Han forteller at de i samarbeid med Norges Automobil forbund avholder kurs som heter 65+. Der får deltagerne oppfriskning på regler som gjelder, samt innføring i elektriske biler. Han mener det er større interesse enn noen gang for disse kursene, og presiserer at alle kan delta, uansett alder.