Hopp til innhold

Bane til Fornebu tidligst i 2018

Det vil ta mange år før Fornebu-pendlerne kan få et alternativ til overfylte busser.

Busser til Fornebu

Det er mange som vil komme på bussene som i dag går til Fornebu.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

En t-bane mellom Oslo og Fornebu kan tidligst stå klar til bruk i 2018, mener Ruter.

Sild i tønne er hverdagen for Fornebus busspassasjerer. Men i det verste morgenrushet er heldig bare man kommer innenfor bussdørene.

– Ja, det er ikke alltid man kommer på, så da må man vente på neste buss, sier Elin Jackson som går av på bussholdeplassen ved Telenor.

Snart åpner Statoils nybygg og 2500 ansatte til skal fraktes ut til det tidligere flyplassområdet i Bærum. Det får mang en pendler til å grøsse.

– Klar i 2018 om alt klaffer

Hanne Bertnes Nordli

Hanne Bertnes Nordli i Ruter.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

Ekstra busser skal settes inn, men er det er plassproblemer både på veier og holdeplasser - og heller ikke Ruter helt sikker på hvordan dette skal gå.

– Det er fare for at problemene vil forsterkes, det kan vi ikke legge skjul på, sier Ruters strategidirektør Hanne Bertnes Norli.

Kollektivselskapet jobber nå på spreng for å få på plass en t-bane mellom Fornebu og Majorstua. Men det vil ta langt tid selv med det mest optimistiske anslaget.

– Vi tror at hvis alt klaffer kan den stå klar i 2018, sier Nordli.

Artikkelen fortsetter under videoen.


13.09.12: Finansieringen av t-bane til Fornebu er fortsatt i det blå. 
I dag møtte Bærum kommune næringslivet for å diskutere om et spleiselag kan få fortgang i utbyggingen. 
Bedrifter og utbyggere åpner for å bidra, men setter også tydelige krav:

Se video fra 13.09: Finansiering av Fornebu-banen fortsatt i det blå

Vil bidra men har krav

For de reisende er det sikkert en fattig trøst at 2018 er tidligere enn det egentlig er planlagt. Fylkespolitikerne som styrer bruken av bompengene har egentlig ikke satt av penger til t-banen før etter 2018. Nå jobbes det for å skaffe private midler til for å framskynde byggingen.

– Næringslivet sier at de kan være villige til å bidra, men da må de få noe igjen, for eksempel mer utnyttelse av arealene på Fornebu, sier Nordli.

– Ingen grunn til å være optimist

Det mest aktuelle er å bygge en åtte kilometer lang t-banetunnel fra Majorstua og til Fornebu. men etter at diverse skinnegående løsninger har vært diskutert i 20 år er det de som mister trua.

– Jeg tror ikke det kommer, ser man på historikken og hvordan de har behandlet de kollektivreisende har man ikke noen grunn til å være optimist. Men det hadde vært helt gull å få bane fra byen og ut, sier Gunnar Alving.