Etter å ha gjort unna åtte av 13 VM-runder ligger Mads Østberg på tredjeplass sammenlagt i årets rally-VM – ett poeng foran landsmann Andreas Mikkelsen på fjerde.
Østberg kjører for Citroën Total Abu Dhabi, som han har vært hos siden 2014. Men både i fjor og i år har han kjørt på ettårskontrakter. Nå ønsker han seg mer forutsigbarhet i arbeidet, skriver wrc.com.
– Det har selvfølgelig med å gjøre at jeg ønsker å tenke langsiktig og kjempe om en plass helt der oppe. Når man har en kortsiktig kontrakt, er det vanskelig å utvikle seg og få ting optimalt, sier han til NRK.
Håper på Citroën
Rallyføreren innrømmer at han føler et ekstra press ved å måtte kjempe for en ny kontrakt hver sesong.
– For å ta nye steg og være med i toppen, må man ha trygghet og tørre å ta sjanser. Da må man vite at man har en ny mulighet. Presset som oppstår når man må komme i mål og må få resultater å henvise til når man skal i nye forhandlinger, gjør at man ikke klarer å senke skuldrene og ha fokus på å prestere maks, forteller han.
Østberg er samtidig åpen for å bytte lag dersom han ikke får tilbud om en lang kontrakt med Citroën neste sesong.
– Det finnes andre arbeidsplasser, og det er noe vi må se på. Det vil være veldig positivt for meg om jeg får en mulighet til å samarbeide videre med Citroën. Men får jeg ikke muligheten der jeg er i dag, men et annet sted, så er det selvfølgelig sannsynlig at jeg bytter. Men det er lov å håpe at jeg kan få en lengre kontrakt med teamet.
Mål om topp fem
Samtidig som Østberg ønsker mer trygghet har Citroën-sjef Yves Matton startet en evaluering av førerne i stallen for å finne ut av hvem som får bli med videre neste år.
Kris Meeke, Mads Østberg og Khalid Al-Qassimi har alle fått beskjed om å legge en strategi for løpene i Finland, Tyskland og Australia og holde seg til strategien.
Østberg endte på tredjeplass i Finland i starten av august. I Tyskland neste helg kan pallen være for ambisiøst.
– Det er et asfaltløp, og det er et underlag hvor jeg har hatt noen utfordringer. Jeg har ikke fått kjørt så mye asfalt i det siste, og det gjør at ambisjonene blir litt lavere. Jeg setter en realistisk målsetting om å komme blant de fem beste. Men å holde seg til planen som er lagt er kanskje vel så viktig som å få resultatet man vil, avslutter han.