Oslofjordtunnelen tar snart det første skrittet tilbake mot normal trafikk.
Tunnelen har vært stengt for kjøretøy over 7,5 tonn etter en brann i fjor sommer. Onsdag ble det klart at Statens vegvesen åpner for at alle kjøretøy under 12 meter kan kjøre gjennom tunnelen så snart skiltingen er på plass. Det skjer trolig i månedsskiftet februar/mars.
Etter hvert vil også lengre kjøretøy få kjøre gjennom, men før dette skjer må brannvesenet ha nytt utstyr til seks millioner kroner.
Les også:
Sikkerheten for mannskapene
– Skal man åpne for trailere med hengere på over 12 meter, så må vi ha noe mer ekstrautstyr. Det er nødvendig for å kunne slukke raskere og ivareta sikkerheten til våre egne mannskaper og til de som ferdes i tunnelen ved en eventuell brann, sier varabrannsjef Johan Stokkeland.
Han mener Follo brannvesen må ha en brannbil med ekstra slukkemiddel. Det vil si større vanntank, større skumtank, spesielle skumkanoner i front og på taket og pulveraggregat. Dette er utstyr som gjør brannvesenet i stand til å slukke en brann raskere enn med en konvensjonell brannbil i dag.
Krever større slagkraft
– Vi har bra utstyr for våre normale oppgaver, men vi har vel sett at hvis vi får store trailere i brann i Oslofjordtunnelen, må vi ha ytterligere slagkraft på den første brannbilen som kjører ned, sier Stokkeland.
Før de åpner for all trafikk vil brannvesenet også ha ATV-kjøretøy til evakuering av folk, plassert på begge sider av tunnelen.
I alt 26 evakueringsrom inkludert ledelys til rommene skal etableres for å bedre personsikkerheten i Oslofjordtunnelen. Rommene skal etter planen være ferdige i løpet av mai.
Når evakueringsrommene er ferdige er planen å åpne for alle kjøretøy, untatt de som frakter farlig gods.