Doblingen i Ullensaker siden 1991 skyldes i hovedsak mer trafikk på veiene gjennom kommunen, men en betydelig andel skyldes mer aktivitet på Gardermoen.
I det hele tatt er det trafikken på veiene som er den største forurensningskilden i hovedstadsområdet.

Bilen er den største forurensningssynderen i hovedstadsområdet. Arkivfoto: Morten Holm, Scanpix
Mange av kommunene i Akershus er dominert av utslipp fra veitrafikk.
I Asker er veiene ansvarlig for drøyt 60 prosent av utslippene, mens de for Bærum er ansvarlig for mer enn 70 prosent.
Lite landbruk og industri
Så selv om folk i Oslo kjører mindre bil enn folk andre steder i landet, står bilene for halvparten av utspillene i byen.
Det er fordi det er såpass få andre forurensere for biltrafikken å "konkurrere" med.
På bygdene og i andre byer er det store forurensingskilder som landbruk og industri, og det har vi lite av i Oslo.
Oslo bedre enn sitt rykte
Derfor kommer også hovedstaden godt ut sammenlignet med de andre mest folkerike kommunene i Norge.
Av de 15 mest folkerike kommunene er det Sarpsborg, Kristiansand og Fredrikstad, som har en del industri, som har de største klimagassutslippene med opp til 9 tonn per innbygger i 2004.
I den andre enden av skalaen følger altså byene Stavanger og Oslo med rundt 2,5 tonn per innbygger.