Samlet foreslår byrådet å bevilge 1,5 milliarder kroner til kollektivtransporten i 2013. Sammen med Oslo-skolen er kollektivtrafikken dermed vinnerne i årets Oslo-budsjett i den forstand at sektorene er skjermet for kutt.
- ALT OM: Oslo-budsjettet 2013
- LES OGSÅ: Flere er fornøyd med kollektivtrafikken
- LES OGSÅ: Vil konkurranseutsette trikk og bane
– Oslos trikkepark har høye vedlikeholdskostnader og har delvis nådd teknisk levetid, og dagens trikker medfører kraftig veislitasje og uønsket støy, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V).
Han legger til at byrådet neste år setter i gang arbeidet med å anskaffelse av nye trikker.
Vil fornye trikkeparken
Byrådet ønsker å fornye trikkeparken og redusere vedlikeholdsetterslepet gjennom oppgradering av infrastrukturen. De har satt i gang en utredning som skal lede frem til valg av type trikk som skal kjøre i Oslo i fremtiden.
Byrådet legger opp til at Bystyret tar stilling til hvilken type trikk som skal kjøpes inn høsten 2013. Byrådet opplyser at de også legge frem konkret fremdriftsplan for oppgraderingen av trikkenettet.
– Vi vil utvide trikkenettet, blant annet i Dronning Eufemias gate i Bjørvika, sier Elvestuen.
Han legger til at de også vil utrede en forlengelse av trikkelinjen fra Sinsen til Tonsenhagen.
– Vi satser på miljø
Byrådet arbeider for å redusere vedlikeholdsetterslepet på T-banen, øke antall avganger og utvide tilbudet på populære ruter.
Oppgradering av Lambertseterbanen skal etter planen ferdigstilles neste år, og flere nye MX-vogner skal brukes til full toglengde på Furusetbanen og Grorudbanen, og til hyppigere avganger på Røabanen.
- LES OGSÅ: Prishopp i bomringen fra neste 2013
I tillegg starter byggingen av Lørenbanen neste år.
– Trikk og bane kjører på grønn strøm, og vi satser dessuten på miljøvennlig drivstoff som biodiesel, biogass og hydrogen, avslutter Elvestuen.
- LES OGSÅ: Nå er det dyrere å reise kollektivt
- LES OGSÅ: Kutter i kollektivtilbudet i Oslo