Cato Kjølstad, leder i Norsk Bioenergiforening, kom med en siste appell til regjeringspartiene om å snu og ikke innføre avgift på biodiesel, da han mandag åpnet bioenergikonferansen i Trondheim.
Men de frammøtte rødgrønne politikerne toet sine hender. Jeg gidder ikke late som om jeg støtter dette forslaget. Men jeg vil heller ikke felle min egen regjering. Derfor vil jeg stemme for det jeg er mot, sa SVs Snorre Valen.
- Les også:
- Les også:
Vil øke innblanding
– Avgiften bygger på feil forutsetninger, vedgikk Per Olaf Lundteigen (Sp), men ga ingen åpning for annet enn at avgiften blir vedtatt.
Han luftet i stedet forslag om å øke den pålagte innblandingsprosenten av biodiesel i vanlig diesel fra 2,5 til 5 prosent fra nyttår.
Statssekretær Sigrid Hjørnegård (Sp) i Olje- og energidepartementet hadde den tunge oppgaven å forsvare avgiften overfor flere hundre representanter for bioenergibransjen.
Se video: - Ved Uniol startet trolig den siste arbeidsuken i dag
Ødelegger lønnsomhet
– Avgiften ødelegger all lønnsomhet i biodieselproduksjon og skremmer dessuten vekk investorer fra andre grønne energiprosjekter, hevdet bransjerepresentanter.
Hjørnegård kunne ikke annet enn å gjenta argumentasjonen om at også biler som går på biodiesel sliter på veiene, og derfor må betale veiavgift.
Men verken hun eller statssekretær Kjetil Lund (Ap) i Finansdepartementet kunne forklare logikken i at elbiler eller biler som går på gass eller bioetanol ikke blir pålagt samme avgift for veislitasje.