Hopp til innhold

Live sovnet bak rattet med toåringen i baksetet

Småbarnsmoren våknet først da bilen hennes traff en annen bil. Så ble den kastet mot gangfeltet hvor barn gikk på vei til skolen.

Live Gusfre

Etter endt nattevakt skulle sykepleieren Live Gusfre kjøre sønnen til sine besteforeldre. Så langt kom hun ikke.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

– Jeg hadde vært på nattevakt. Dro hjem på morgenen for å hente sønnen min for å kjøre ham til besteforeldrene. Hadde ikke sovet på forhånd, men det var heller ikke så uvanlig for meg på den tiden.

3. november 2010 startet som en vanlig, kald og mørk høstmorgen for sykepleier Live Gusfre (42).

Turnusarbeideren var ferdig med nattskiftet på sykehuset i Drammen. Nå skulle minstemann plukkes opp hjemme og kjøres til Lier – en kjøretur på 20 minutter.

Alt vanlig. Alt vel og bra. Men så gikk det galt.

– På den tiden var barna på to og tre år ofte syke. Jeg jobbet mye kvelds- og nattevakter for å få det til å gå opp med familien hjemme, forteller Live.

Sønnen ble plassert i barnesetet. Live satte seg bak rattet, men kan ikke huske at hun kjente seg spesielt trøtt eller uopplagt.

Dessuten: Å ikke sette seg i bilen var aldri et alternativ.

– Jeg hadde bare vært på jobb og skulle levere sønnen min. Det er det man gjør for å få livet til å gå opp, når man er en turnusarbeider.

Jeg skjønte at jeg hadde sovnet og at dette var min skyld

Live Gusfre

Kollisjon, airbag og blod

På Joseph Kellers vei i Tranby i Lier er fartsgrensen 40. I området ligger både barneskole og barnehage. Der skjer det som ikke skal skje. Live sovner bak rattet.

Bilen skråner over i motsatt kjørefelt og kolliderer med en annen bil.

– Jeg våkner av det første smellet da jeg kjører i bilen. Selv sendes jeg videre mot et gangfelt hvor det går barn på vei til skolen. Og så smeller airbagen i ansiktet mitt da bilen treffer et skilt.

Der stanser kjøreturen.

Les også Ekspertene svarte: – Ikke sov mer enn én time lenger i helgene

Sovende barn.

Akuttsykepleier i akutt situasjon

På den tiden jobbet Live på akuttmottaket. Hun var trent i den type situasjoner, og agerte deretter. Rolig og behersket.

– Jeg skjønte at jeg hadde sovnet og at dette var min skyld. Så var det å kartlegge, er noen skadet?

Lettelsen var stor da hun innså at det ikke var snakk om personskader.

Les også Søvnkrisen

Illustrasjon av en søvnig type.

Sønnen i baksetet slapp unna det hele med skrekken.

– Han var helt rolig og skrek ikke.

Fører av den andre bilen var uskadet. Til alt hell og lykke gikk ingen skolebarn akkurat der bilen kom seilende opp på gangfeltet.

Og Live satt igjen kun med en blødende finger etter krasjet og det plutselige møtet med punching-airbagen.

– Det gikk heldigvis veldig, veldig bra. Men det kunne gått mye verre.

Live Gusfre

Live priser seg lykkelig over at det gikk så bra som det gjorde.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

– Ingen unnskyldning

Hun fikk en klekkelig bot og mistet førerkortet.

– Jeg følte meg veldig dum rett og slett. Da jeg satt i politiavhør dagen etter, spurte de: «Hvorfor satte du deg i en bil når du ikke hadde sovet?»

Hun hadde ingen unnskyldning. Det fantes ikke et godt, forklarende svar.

Så kom sjokket. I én uke lå hun bare på sofaen.

– Jeg hadde ikke stemme. Var helt utmattet.

Koster samfunnet milliarder

Søvnforsker og psykologspesialist Håvard Kallestad sier at de som har kronisk dårlig søvn over tid får en veldig redusert livskvalitet.

Så mye som 20 prosent av befolkningen sliter med søvnen. Og ubehandlede søvnlidelser koster det norske samfunnet mellom 10 og 20 milliarder kroner i året, ifølge seniorforsker Børge Sivertsen ved Folkehelseinstituttet.

Håvard Kallestad

Forsker og psykologspesialist ved St. Olavs hospital og NTNU i Trondheim, Håvard Kallestad.

Foto: NTNU

Den sårt tiltrengte søvnen

Som tidligere rådgiver i sykepleierforbundet har Live holdt kurs i arbeidstid og turnus for ledere og for nye tillitsvalgte. Da pleide hun å flette inn sin historie for å gjøre turnusarbeidere oppmerksomme på hvilket ansvar de har.

– For det er kjent at sykepleiere sliter med søvn, særlig etter kveldsvakt og hvis de skal på igjen på morgenvakt. Da kan det fort bli bare fire-fem timer, bemerker Live som nå er fylkesnestleder i sykepleierforbundet.

Hun mener at arbeidsgiverne i stor grad forstår problematikken med tredelt turnus, men at det er stor forskjell på deres kompetanse når det gjelder å lage gode turnusordninger.

Sykepleierne kan avtale ned til åtte timers hviletid, men etter en hektisk kveld på jobb kan det ta tid å roe seg – og å få den sårt tiltrengte søvnen.

– Løsningen er å unngå såkalte «quick returns», altså fra kveldsvakt og så rett på tidligvakt dagen etter. En god turnus er en ordning hvor du starter uka med dagvakt, går over til kveldsvakt og videre til nattevakt.

Live Gusfre

Live Gusfre fikk førerkortet tilbake etter et par måneder. Nå ønsker hun å gjøre turnusarbeidere oppmerksomme på ansvaret de har.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

De generelle rådene for god søvn er å legge seg og stå opp til samme tid.

– Men det er jo sykepleiere i turnus ofte fratatt muligheten til. Til syvende og sist er dette med søvn eget ansvar, men det er også arbeidsgivers ansvar å legge opp til en helsefremmende turnus, avslutter Live.

Les også Den låge sola

ANONYM