Hopp til innhold

Leksefri skole: Lykke Lise (13) føler hun ikke lærer like mye

13-åringen frykter for klassekameratene sine etter at Moss kommune fjernet leksene.

Lykke Lise sitter ved en pult i et klasserom

ØVER SELV: 13 år gamle Lykke Lise tror det hadde vært bedre om de hadde hatt lekser.

Foto: Håkon Hov Martinsen/NRK

– Jeg er bekymret for overgangen til videregående, derfor prøver jeg å øve på egen hånd, sier Lykke Lise Aubert Prangerød.

13-åringen har ikke hatt hjemmelekser siden skolestart i år. Hun går på en ungdomsskole i Moss.

Kommunen ble i høst første kommune i landet til å fjerne lekser totalt fra alle grunnskoler. Det får betydning for alle elevene ved kommunens 17 barne- og ungdomsskoler.

– Jeg tror det hadde vært bedre om vi hadde hatt lekser, sier Lykke Lise.

Hun synes det har blitt mer krevende å jobbe med skolearbeid på egen hånd hjemme.

– Man må ha fulgt godt med i timen for å vite hva man kan øve til.

Bekymret for medelever

NRK skrev forrige uke at flere foreldre i Moss er svært kritiske til leksefri skole. Flere har spurt lærere om muligheten til å selv kjøpe undervisningsmateriell:

Les også: Bekymret for elevenes læring: Vil kjøpe egne lærebøker

Tobarnsfar Sigurd Shcneider fra Moss.
Tobarnsfar Sigurd Shcneider fra Moss.

Lærerne kan ikke lenger be elevene gjøre lekser, de kan bare oppfordre dem til å jobbe hjemme.

13 år gamle Lykke Lise Aubert Prangerød.

Lykke Lise Aubert Prangerød føler ikke hun lærer like mye lenger.

Foto: Privat

13 år gamle Lykke Lise har selv lært seg flere metoder å jobbe med pensum på, men hun er bekymret for sine jevnaldrene.

– Jeg tror det er mange som ikke lærer like mye.

Hun tror mange dropper skolearbeidet helt på fritiden, nå som det ikke lenger er et krav.

– Jeg føler at jeg ikke får med meg like mye, som jeg gjorde før.

Frp: – Forsøkseksperiment

Den politiske venstresiden i Moss har siden 2017 hatt en ambisjon om å gjøre skolen leksefri. Nå har de altså fått gjennomslag.

Ole Martin Johansen i Frp mener politikken er feilslått. Han er bekymret for barna som sliter på skolen.

– Lekser gjør at de får repetert stoffet og får opparbeidet seg gode skolevaner, sier Johansen.

Han er overbevist om at læringsutbytte til elevene i Moss vil falle og at elevene vil få en stor utfordring når de begynner på videregående skole.

– De vil trolig få seg et sjokk.

Johansen mener det er for lite forskning som sier noe om hvordan elevene kommer til å utvikle seg videre.

– Jeg vil si det er et forsøkseksperiment på elevene.

Les også: Kommune likte ikke fargen: Stoppet foreldrenes dugnad

Korridor ved Kråkerøy Ungdomsskole før det ble malt (t.v.) og etter at det ble malt av foreldre på dugnad (t.h.)
Korridor ved Kråkerøy Ungdomsskole før det ble malt (t.v.) og etter at det ble malt av foreldre på dugnad (t.h.)

Avviser kritikken

Ordføreren i Moss, Hanne Tollerud (Ap), mener leksefri skole vil minske forskjeller.

Ordfører i Moss, Hanne Tollerud.

Ordfører i Moss, Hanne Tollerud (Ap), mener ikke leksefri skole vil øke de sosiale forskjellene i skolen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

– Når vi snakker om å utjevne forskjeller, så er det ikke et forsøk på å gjøre alle like, sier Tollerud.

Hun mener det er mer riktig at all undervisning foregår i klasserommet. Ordføreren avviser at de eksperimenterer på barna.

– Det finnes ganske mye kunnskap om dette, og det er ikke et eksperiment på elevene.

Hun understreker at leksefri skole i Moss vil bli evaluert i tiden som kommer.

Les også: Barn arrangerer brutale slåsskamper og begår hærverk: – Det har blitt et tøft miljø

Strupe ungdomsskole i Halden
Strupe ungdomsskole i Halden

Les også: Psykolog ønsker seg mobilfrie soner på studiesteder

student på mobil, mobilbruk
student på mobil, mobilbruk

Hei

Tenkte du på noe spesielt da du leste denne saken? Jeg jobber med mangfold i NRK og vil gjerne høre fra deg! Send meg gjerne en e-post.