I forslaget som regjeringspartiene og deres samarbeidspartnere har forhandlet seg fram til tirsdag morgen står det at:
Les også:
– I klartekst er dette en marsjordre til regjeringen, sier stortingsrepresentant Ulf Leirstein fra Østfold Fremskrittsparti.
– I oktober, når statsbudsjettet kommer, så må regjeringen adressere utfordringene vi har på Rygge.
– Hva gjøres i mellomtiden?
– Man jobber nå for å finne tiltak, for å ha dialog med Rygge og komme med tiltak for å redde flest mulig arbeidsplasser.
– Er dette nok til å overbevise styret om å ikke legge ned driften på Moss Lufthavn Rygge?
– Jeg håper at styret og ledelsen på Rygge går i dialog med regjeringen for å redde arbeidsplassene og de investeringer som er gjort på flyplassen, svarer Leirstein.
Gardermoen, Rygge og Torp må ses under ett
Forslaget går videre på deler av det Dagens Næringsliv har skrevet om at Gardermoen og de to private lufthavnene på Torp og Rygge ikke lenger skal ses på uavhengig av hverandre.
– Det man skal gjøre er å se på hvilken kapasitet vi trenger i flytrafikken i årene fremover. Jeg og Frp har alltid ment at vi trenger Rygge, og det kan avlaste Gardermoen, sier Leirstein.
Og erter med det kanskje også på seg de som kjemper for å bygge
– Denne saken har vist at vi dessverre har sterke krefter mot oss, så nå gjelder det å brette opp ermene, kommenterer Leirstein.
– Med all den fokusen Rygge har fått, må vi sørge for at regjeringen følger dette opp. Og det er jeg trygg på at den gjør, slik at Stortinget kan fatte gode tiltak når dette behandles i oktober.
- Så dette kommer på statsbudsjettet i oktober?
- Ja, dette kan ikke leses på noen annen måte. Dette er en viktig delseier for oss som er opptatt av situasjonen for Østfold og Rygge.