Åtte av ti som ringer legevakta skal få svar innen to minutter. Det er et statlig krav.
Men det klarer bare én av tre legevakter.
Folk må vente lengst i storbyene. Andre steder klarer de fleste legevaktene å svare når de skal.
Det viser tall for 2022 som Helsedirektoratet legger frem i dag.
Dette gjelder de som ringer legevaktens telefon 116 117. Er det fare for liv og helse skal du ringe 113.
Steinar Olsen i Helsedirektoratet.
Foto: Hallgeir Braastad / NRK– Det er en utfordring at mange ikke får svar innen to minutter når de ringer legevakta, sier direktør for beredskap i Helsedirektoratet, Steinar Olsen.
De minste er best
Ingen av de største legevaktene klarer kravet om å svare på to minutter.
Nærmest er Haugesund. De svarte på nesten 8 av 10 samtaler innen to minutter.
På små steder står det bedre til: Bare to når ikke målet.
Karasjok er aller best.
Der svarer legevakta innen to minutter på 94 prosent av anropene.
Oslo er dårligst.
Én av grunnene er at de har mye større pågang enn steder der det bor færre folk.
– Det er stor forskjell på en legevakt som tar imot fem samtaler i døgnet, og vi som tar imot mellom 900 og 1100 hvert døgn i de mest hektiske periodene, sier hun.
Oslo har jobbet mye for å bli bedre: Flere operatører, flere digitale løsninger og mindre pågang etter pandemien.
– Vi ser en bedring. I fjor lå vi på 21 prosent. I år har vi kommet opp i 41 prosent innafor to minutter, sier Elisabeth Grøtli Nordal, avdelingsdirektør på allmennlegevakta i Oslo.
– Vi er fornøyd, men ikke fornøyd nok, så vi jobber videre, sier Nordal.
Elisabeth Grøtli Nordal er avdelingsdirektør på allmennlegevakta i Oslo.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKSe hele oversikten nederst i saken.
Nå har Helsedirektoratet åpnet en nettside der du kan se hvordan det står til med svartidene:
- hos legevaktene på telefon 116 117
- hos AMK på telefon 113
– Legevakta er en viktig del av helsetilbudet. Det er viktig at det finnes et sted du kan ringe når du trenger helsehjelp og det ikke er så alvorlig at du trenger hjelp fra AMK, sier Olsen.
– Vi vil bruke resultatene til å jobbe sammen med kommunene om å utvikle legevakttilbudet, sier han.
– De gjør jo så godt de kan
Utenfor legevakta i Storgata i Oslo møter vi noen som har dratt dit for å få hjelp.
Kristian og Evert Isaksen.
Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRKEvert Isaksen ringte ikke på forhånd.
– Det er vel av erfaring, dette med å sitte i telefonen veldig lenge og vente. Og så får man beskjed om at man må bare komme likevel, sier Isaksen og ler.
Yannick Semmerud-Garcia.
Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRKYannick Semmerud-Garcia er innom for å sjekke et brudd i en tommel. Den brakk på hockeytrening.
– Det så ganske fint ut. Jeg må bare trene opp tommelen, så blir det bra igjen.
– Prøvde dere å ringe hit først?
– Nei, vi bare dro hit da jeg kjente at jeg hadde veldig vondt, sier Garcia.
Katarina Andersson.
Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRKKatarina Andersson er intensivsykepleier og vet at det er stor pågang på legevakta.
– Det kan jo være vanskelig, særlig hvis du er akutt syk og ikke vet om du skal ringe akuttnummeret eller hit. Men de gjør jo så godt de kan, sier hun.
– Kanskje det blir bedre når det blir en ny og større legevakt oppe på nye Aker, sier Andersson.