Hopp til innhold

Landets største legevakter er for trege til å ta telefonen

Ringer du legevakta skal du få svar raskt. Men mange legevakter klarer ikke kravet.

Legevakten i Oslo

Den kommunale legevakta i Oslo ligger i Storgata. Til høsten skal den flytte til Aker. Telefonnummeret blir det samme.

Foto: Ole Jørgen Kolstadbråten / NRK

Åtte av ti som ringer legevakta skal få svar innen to minutter. Det er et statlig krav.

Men det klarer bare én av tre legevakter.

Folk må vente lengst i storbyene. Andre steder klarer de fleste legevaktene å svare når de skal.

Det viser tall for 2022 som Helsedirektoratet legger frem i dag.

Dette gjelder de som ringer legevaktens telefon 116 117. Er det fare for liv og helse skal du ringe 113.

Steinar Olsen i Helsedirektoratet.

Steinar Olsen i Helsedirektoratet.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Det er en utfordring at mange ikke får svar innen to minutter når de ringer legevakta, sier direktør for beredskap i Helsedirektoratet, Steinar Olsen.

De minste er best

Ingen av de største legevaktene klarer kravet om å svare på to minutter.

Nærmest er Haugesund. De svarte på nesten 8 av 10 samtaler innen to minutter.

På små steder står det bedre til: Bare to når ikke målet.

Karasjok er aller best.

Der svarer legevakta innen to minutter på 94 prosent av anropene.

Oslo er dårligst.

Én av grunnene er at de har mye større pågang enn steder der det bor færre folk.

– Det er stor forskjell på en legevakt som tar imot fem samtaler i døgnet, og vi som tar imot mellom 900 og 1100 hvert døgn i de mest hektiske periodene, sier hun.

Oslo har jobbet mye for å bli bedre: Flere operatører, flere digitale løsninger og mindre pågang etter pandemien.

– Vi ser en bedring. I fjor lå vi på 21 prosent. I år har vi kommet opp i 41 prosent innafor to minutter, sier Elisabeth Grøtli Nordal, avdelingsdirektør på allmennlegevakta i Oslo.

– Vi er fornøyd, men ikke fornøyd nok, så vi jobber videre, sier Nordal.

Elisabeth Grøtli Nordal, avdelingsdirektør på allmennlegevakta i Oslo.

Elisabeth Grøtli Nordal er avdelingsdirektør på allmennlegevakta i Oslo.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Best blant store og små

Best av de minste

Best av de største

Karasjok legevakt 94 %

Haugesund legevakt 77 %

Nordfjordeid IK legevaktsentral 91 %

Sandnes IK legevakt 69 %

Nordkapp Helsesenter 91 %

Gjøvik legevakt og Hedmark IK legevakt 63 %

Svar innen to minutter. Tall for 2022 fra Helsedirektoratet.

Se hele oversikten nederst i saken.

Nå har Helsedirektoratet åpnet en nettside der du kan se hvordan det står til med svartidene:

Legevakta er en viktig del av helsetilbudet. Det er viktig at det finnes et sted du kan ringe når du trenger helsehjelp og det ikke er så alvorlig at du trenger hjelp fra AMK, sier Olsen.

Vi vil bruke resultatene til å jobbe sammen med kommunene om å utvikle legevakttilbudet, sier han.

Les også Ringer nødnummer når de ikke får tak i fastlegen: – Velger å ringe 113 for å få svar

Bilder viser AMK-sentralen i Oslo. I rommer sitter ansatte med mange skjermer foran seg. Veggene er hvite.

De gjør jo så godt de kan

Utenfor legevakta i Storgata i Oslo møter vi noen som har dratt dit for å få hjelp.

Kristian og Evert Isaksen.

Kristian og Evert Isaksen.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

Evert Isaksen ringte ikke på forhånd.

– Det er vel av erfaring, dette med å sitte i telefonen veldig lenge og vente. Og så får man beskjed om at man må bare komme likevel, sier Isaksen og ler.

Yannick Semmerud-Garcia

Yannick Semmerud-Garcia.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

Yannick Semmerud-Garcia er innom for å sjekke et brudd i en tommel. Den brakk på hockeytrening.

– Det så ganske fint ut. Jeg må bare trene opp tommelen, så blir det bra igjen.

– Prøvde dere å ringe hit først?

– Nei, vi bare dro hit da jeg kjente at jeg hadde veldig vondt, sier Garcia.

Katarina Andersson

Katarina Andersson.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

Katarina Andersson er intensivsykepleier og vet at det er stor pågang på legevakta.

– Det kan jo være vanskelig, særlig hvis du er akutt syk og ikke vet om du skal ringe akuttnummeret eller hit. Men de gjør jo så godt de kan, sier hun.

– Kanskje det blir bedre når det blir en ny og større legevakt oppe på nye Aker, sier Andersson.

Svarprosent for de minste legevaktene

Legevaktsentraler

Antall anrop

Besvarte anrop innen to minutter

Karasjok legevakt

2184

94 prosent

Nordkapp Helsesenter

1778

91 prosent

Nordfjordeid IK legevaktsentral

11.890

91 prosent

Seljord legevakt

6659

89 prosent

Tinn kommunale legevakt

4665

89 prosent

Strand IK legevaktsentral

9263

88 prosent

Nordreisa legevaktsentral

6389

87 prosent

Røros legevaktsentral

6921

87 prosent

Elverum IK legevakt

11.683

85 prosent

Odda legevaktsentral

10.949

85 prosent

Nord-Gudbrandsdal legevakt

10.440

84 prosent

Nord-Østerdal legevakt

9001

83 prosent

Bardu IK legevakt

12.816

83 prosent

Kvam legevakt

7390

83 prosent

Kvinnherad legevaktsentral

10.808

82 prosent

Vest-Finnmark legevaktsentral

7765

81 prosent

Vadsø legevaktsentral

11.305

81 prosent

Tokke og Vinje legevakt

8258

81 prosent

Kragerø legevakt

14.255

79 prosent

Bamble legevakt

13.900

66 prosent

Ekspander/minimer faktaboks

Anrop fra 2022

Svarprosent for de største legevaktene

Legevaktsentraler

Antall anrop

Besvart anrop innen to minutter:

Haugesund legevakt

64.473

77 prosent

Sandnes IK legevakt

76.026

69 prosent

Gjøvik legevakt

57.589

63 prosent

Hedmark IK legevakt

54.982

63 prosent

Fredrikstad legevakt

52.226

57 prosent

Kristiansand IK legevakt

93.058

57 prosent

Ålesund IK legevakt

66.469

57 prosent

Asker og Bærum legevakt

77.336

55 prosent

Tromsø legevakt

68.427

54 prosent

Bodø legevakt

58.585

52 prosent

Nedre Romerike legevakt

68.921

51 prosent

Tønsberg IK legevakt

59.696

49 prosent

Stavanger legevakt

112.024

46 prosent

Arendal IK legevakt

67.948

45 prosent

Follo legevakt

63.764

44 prosent

Moss legevakt

53.190

43 prosent

Bergen kommunale legevaktsentral

173.773

35 prosent

Drammen legevakt

87.012

34 prosent

Trondheim legevakt

121.206

29 prosent

Oslo legevakt

274.808

21 prosent

Ekspander/minimer faktaboks

Anrop fra 2022