Teologistudent og muslim, Maryam Trine Skogen, ledet skeive muslimer, både kvinner og menn, i bønn fredag. Bønnen foregikk på hemmelig adresse fordi flere av de som deltok er drapstruet og har opplevd vold, sier hun.
– Vi ønsker ikke å utsette dem for ytterligere belastning.
Det var sju stykker som møtte opp. Flere turte ikke å komme, og meldte avbud i siste liten.
Det er den samme gruppen som tok initiativet til en feministisk moské som står bak bønnen. Maryam Trine Skogen vil bli imam i denne moskéen. Under ramadan i fjor tilbød hun og Thee Yezen Al-Obaide samtale til homofile og lesbiske muslimer.
– Det var et behov der for å føle nærhet til religionen sin, som mange hadde gått bort fra.
- Les også: Vil etablere feministmoské i Oslo
- Les også: Berlin åpnet moske for homofile
– Mat til sosial kontroll
Maryam Trine Skogen mener alle muslimer har behov for å komme til Eid-bønn, og at det er en plikt. Som det er nå er det mange som likevel ikke føler seg velkommen i moskéene.
– Transpersoner har blitt kastet ut av moskéer. Jeg mener det er riktig å finne teologiske åpninger for å kunne tilby dem å komme til bønn.
– Hvorfor ville du så gjerne holde denne bønnen?
– Egentlig ville jeg ikke så veldig gjerne. Jeg har blitt spurt om dette i snart åtte år. Jeg har vært veldig skeptisk fordi det er kontroversielt. De teologiske argumentene er ikke lett tilgjengelige. Men når man begynner å grave litt og lærer mer, så vet man at det fins unntak fra de fleste hovedregler ved spesielle behov.
– Det må være mange som er uenige med deg?
– Ja. Men det er ikke noe galt i å være uenig.
Trosopplæringen i islam er ikke så akademisk, sier Maryam Trine Skogen.
– Det er veldig mye pugging av regler, og du må bare adlyde reglene. Da utvikler man en frykt for å bryte de reglene. Det gir igjen mye mat til sosial kontroll og ufrihet til å tenke nytt.
– Typisk at det er kvinnelige konvertitter
Programleder i NRK, Noman Mubashir, tror ikke det er tilfeldig at det er en norsk konvertitt som står frem offentlig og arbeider for å styrke kvinner og homofiles posisjon i islam.
– Det ser vi mange eksempler på i Europa. Det er særlig kvinnelige konvertitter som har vært pådrivere til å skape mer toleranse og forandre islam innenfra.
Han tror oppvekst med norsk familiebakgrunn, norsk skole og kultur har mye å si.
– De er vokst opp med humanistiske verdier. Disse verdiene forsvinner ikke over natta selv om man blir muslim. I sitt nye religiøse liv kan de bidra til å skape et nytt og mer humanistisk islam i tråd med vestlige verdier, selv om det også provoserer.