Hopp til innhold

Langedrag ut i verden

Langedrag Naturpark kan havne på National Geographic Channel.

Tuva Thorson

Daglig leder ved Langedrag Naturpark, Tuva Thorson, gir elgen mat.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Langedrag er nå i ferd med å selge NRK-serien ”Vi på Langedrag” til det verdenskjente amerikanske selskapet National Geographic.

Naturparken i Tunhovd ønsker seg flere utenlandske gjester, og nå vil de markedsføre seg i utlandet gjennom den populære TV-serien.

- De har vist veldig stor interesse, og jeg tror vi nærmer oss en avtale, sier administrasjonsleder Jon Sigvartsen.

National Geographic Channel kan nås av 230 millioner husstander i 162 land.

Tilrettelegger for turister

Nå jobber de med å tilrettelegge naturparken bedre for utlendinger.

- Vi jobber med et tilsvarende system som de har i FN-bygningen. En slik spiller hvor hver og en kan velge sitt språk, sier Sigvartsen.

Hittil har det ikke vært så mange utenlandske på Langedrag, men det tror Sigvartsen vil endre seg hvis serien blir sendt på National Geographic.

Stor økning i sommer

Selv om ikke mange utenlandske turister har funnet veien til Langedrag i sommer, har rekordmange nordmenn besøkt parken.

- I juli hadde vi en økning på over 20 prosent og i august er økningen på nesten 40 prosent, sier Jon Sigvartsen.

Nå går serien ”Vi på Langedrag” i reprise på NRK3. Sigvartsen tror det er med på å øke interessen for parken.

Les: Her er de små nyfødte

Elg på Langedrag

Engelske skolebarn besøkte i går Langedrag Naturpark.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK