Det er små rundkjøringer kombinert med høye kanter som er problemet for de med større kjøretøy.
– Det går som regel dekk og hjulkapsler og i mange tilfeller også felgene, sier leder i lastebileierforbundet i Østfold, Erik Grorud.
Problemene startet etter at Statens vegvesen endret standarden for rundkjøringer for å bygge dem mindre. På den måten skal biler komme inn med lavere fart. Men for blant annet buss- og lastebilsjåfører byr de små rundkjøringene på enkelte problemer.
Som hos denne bussen:
I Sarpsborg sentrum har bussjåførene måttet finne seg i å kjøre i små rundkjøringer i et par år allerede.
Problemfritt, mener overingeniør i Statens vegvesen, Odd Ketil Bjerkan.
– Det er sånn at de må prøve å unngå kantene når de kjører. Det skal være nok plass også for større kjøretøy, sier han.
– Da må jeg si at det finnes en del rundkjøringer som jeg skulle ønske at noen fra vegvesenet kunne prøve å kjøre gjennom, så får vi se hvordan det går, svarer Erik Grorud.
– Vi kan ta dem med på tur
Nå håper lastebileierforbundet at vegvesenet blir flinkere til å lytte når nye rundkjøringer skal bygges, og at de to kan samarbeide bedre i fremtiden.
– Vi kan være villige til å ta en kjøretur med dem for å vise hvor ille det er enkelte steder. Vi kan også være med på å uttale oss på planleggingsstadiet, sier Grorud.
Men det kan de trolig se langt etter. Vegvesenet svarer nemlig at alle reguleringsplaner uansett sendes på høring, og at det neppe blir noen befaring med lastebileierforbundet. Men de er åpne for henvendelser på konkrete rundkjøringer.
Les også:
Norges minste rundkjøring?
Noen av landets rundkjøringer er så små at de nesten ikke synes i trafikken engang. Norsk attraksjon-seer Lars Holme har sendt inn et bilde av Norges muligens minste rundkjøring.
Den aktuelle rundkjøringen ligger i Adal i Vestfold og måler 38 tommer i diameter. Klarer du å se hvor rundkjøringen er?
Har ditt hjemsted en rundkjøring som er mindre enn den i Adal? Send oss bilder på ostfold@nrk.no eller på våre Facebook-sider.