– Jeg har vært både en bitch, en møkkakjerring og ei fitte.
Det sier en av tre lærere ved en skole i Drammens-området NRK har snakket med. Alle ønsker å være anonyme.
– Jeg synes det med språkbruk har tatt av. De slenger mye dritt til oss lærere, men også til hverandre, sier en av dem.
De er sikre på at elevene vet hva de sier når de banner til dem, og at de ikke hører etter når de blir bedt om å gjøre noe.
– Om jeg sier noe, så gjorde dem det før. Nå gidder dem ikke, og gjør noe helt annet. Respekten er på vei til å bli borte, føler jeg.
Christian Evenshaug sier foreldre er eksperter på sine egne barn, mens lærere er eksperter på de samme barna i en gruppe.
Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK100 krenkelser hver dag
Beskrivelsene lærerne kommer med er ikke overraskende nyheter for Christian Evenshaug.
Han er leder av Utdanningsforbundet i Drammen og tillitsvalgt for lærerne.
– Dette er vi nødt til å ta på alvor, alle sammen, som samfunn. Det mange melder om er urovekkende mange barn uten filter i skolen, sier han.
5.-klassingene Sigrid Olsen, Petter Falck Brænden og Ingrid Viktoria Bjerkedok Halvorsen sier de hører mest banning fra elev til elev – ikke fra elev til lærer.
Foto: Hans-Kristian Rangnes / NRKPå Mjøndalen skole ble elevrådet så lei av at stygge ord ble kastet rundt at de valgte å ta det opp.
– Vi synes det er veldig trist at det starter på barneskolen. Det burde ikke være slik, sier elevrådsleder Sigrid Olsen.
Petter Falck Brænden sier han lærte mange av banneordene på skolen av andre elever, som hadde hørt dem i både musikk og sett dem i sosiale medier.
– Det går mye i «faen» og «fuck». Det kan veldig fort komme ut selv om man vet at det er galt. Det er slik det noen ganger er. Så angrer jeg på det senere, sier han.
Steffen Handal sier til Utdanningsnytt at det er viktig at avvik blir rapportert når de skjer.
Foto: Håvard Grønli / NRKIfølge en undersøkelse gjort av Utdanningsnytt, skjedde det over 100 krenkelser mot ansatte i skolen hver dag i 2022.
Undersøkelsen ble gjennomført hos de 20 største kommunene i Norge.
Leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet sier at det er tydelig at det forebyggende arbeidet må forbedres, samt rutinene for å ivareta ansatte når uakseptable situasjoner oppstår i norske skoler.
Spør barna dine
Skoleforsker og professor ved Universitetet i Sør-Øst Norge, Tony Burner, sier vold, trusler og trakassering mot lærere uten tvil har økt de siste årene.
Han forteller at det er elevene på barneskolen som er verst.
– Vi må snakke om det, og det må frem i lyset. Det er ikke noe spesifikt for én skole, det skjer på alle skoler.
Tony Burner vil at lærere skal drilles i akuttsituasjoner så de vet hva de skal gjøre når de oppstår.
Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRKEvenshaug mener foreldrene må være med på dugnaden om man skal få gjort noe med språkbruken.
– Lærerne blir forskrekket over foreldrenes reaksjoner når de tar kontakt for å ta opp problematferd. Det hender at foreldre ikke anerkjenner problemet i det hele tatt, sier han.
Og det er ett godt råd han ønsker å gi til alle foreldre:
– Spør egne barn om hvordan de var i situasjonene selv. Det er veldig viktig.
Skjer noe i 5. klasse
Redd Barna kom i 2021 med en rapport som handler om hvordan man skal jobbe med språkbruk i barneskolen. 600 elever i 3., 5., og 7., klasse ble intervjuet.
Ifølge rapporten skjer det en endring fra slutten av 4. klasse og i 5. klasse. Da blir språket styggere og tøffere.
Barna selv sier at blant annet eldre elever og søsken og foreldre er kildene deres til stygg språkbruk.
I tillegg nevnes også internett, sosiale medier og musikk som kilder til stygg språkbruk
En av lærerne vi snakket med bekrefter dette.
– Jeg tror ungene blir matet mer med det, både bevisst og ubevisst, slik at de tenker at det er greit å si.