Hopp til innhold

Lærer: – Kleint å si til elevene at klaging ikke nytter

En meningsløs klagerett får både lærere og elever til å rive seg i håret. Kunnskapsdepartementet sier de skal se nærmere på problemet.

Illustrasjonsfoto av klasserom

HÅPLØST: Elever får ikke omgjort karakterene sine før det er for sent, fordi systemet ikke klarer å behandle klager i tide. Illustrasjonsfoto.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Elever over hele landet risikerer å ikke komme inn på den videregående skolen de drømmer om, fordi de kan søke med et dårligere karaktersnitt enn hva de egentlig har.

I går fortalte NRK om hvordan ungdomsskoleelevers klager på standpunktkarakterer nesten er meningsløs.

Lærer ved Groruddalen ungdomsskole i Oslo, Adrian Talleraas, er en av mange som reagerer på regelverket. Senest i sommer da han skulle sette standpunktkarakterer for sine tiendeklassinger reagerte han på dette.

Lærer ved Groruddalen ungdomsskole i Oslo, Adrian Talleraas.

KLEINT: – Den klagerettene man har i dag er meningsløs for elevene, sier lærer Adrian Talleraas.

Foto: Privat

– Da tenkte jeg at noen må sette seg bedre inn i elevenes måte å se dette på. Når jeg må si til elevene at de selvfølgelig kan klage, men at det egentlig ikke er noe vits, så er det veldig kleint, sier Talleraas til NRK.

Enormt press blant elevene

Blant elever i tiendeklasse er hvilken skole de ønsker å komme inn på den store snakkisen.

Talleraas sier elevene opplever et stort karakterpress. Spesielt i hovedstaden, hvor elevene kan velge fritt blant de beste skolene i hele kommunen på grunn av fritt skolevalg.

– Hvert år så er det en nye skole som er «den beste» og den viktigste å komme inn på. Det er et veldig press, sier læreren, som tror elevene legger litt for mye vekt på dette.

– Men for eleven er det enten faglige mål som gjør at man må inn på den skolen man har hørt er best, eller så er det et ønske om å komme inn på samme skole som bestekompisen.

Vil få fart på prosessen

Både leder i Unge Høyre og Unge Venstre sier til NRK at de krever at kunnskapsministeren må rydde opp i problemet.

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet Birgitte Jordahl, sier at det ikke er noen tvil om at det er uheldig når elever som klager på standpunktkarakteren sin ikke får ny karakter tidsnok til opptaket ved videregående skole.

Birgitte Jordahl, statssekretær i kunnskapsdepartementet

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl.

Foto: Kunnskapsdepartementet

– Jeg skjønner godt at elever som opplever det ikke er fornøyd med dagens system. Derfor vil vi se nærmere på klageordningen for å sjekke om det er mulig å gi elevene en ny vurdering av standpunktkarakteren raskere enn i dag, samtidig som vi fortsatt ivaretar en god klagebehandling, sier Jordahl.

Setter to rettigheter opp mot hverandre

Lærer Adrian Talleraas mener også at klageretten er svært viktig, selv om den i dag ikke fungerer helt som den burde.

– Men man kan ikke sette elevenes rettsikkerhet opp mot lærernes rett til ferie. Det er ikke lærernes ferie som er problemet her, men at man ikke klarer å løse dette innenfor arbeidstiden, sier han.

Karakterer

KARAKTERER: De fleste klager på standpunktkarakterer kommer inn helt på slutten av semesteret. Når klagen er ferdigbehandlet hos fylkesmannen er lærerne på ferie. Elevene får derfor ikke omgjort karakteren sin før det er for sent.

Foto: Eva Susanne Drugg / NRK