– DAT har tatt for lettvint på den kundegruppen som Norwegian la igjen etter seg og trodde det kanskje bare var å sette opp rutene med sine fly, så gikk det automatisk. Slik fungerer det ikke i praksis. Man må faktisk varte opp sine kunder, sier leder av Moss industri- og næringsforening, Gunnar Laursen.
Han etterlyser mer pågåenhet fra den danske innenriksaktøren på Rygge.
LES OGSÅ:
Svakere passasjertall
Siden oppstarten på Rygge i januar har ikke DAT greid å øke belegget på rutene mellom Rygge, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Passasjertallet for april ble svakere enn januar, og ifølge lufthavnledelsen spøker det for Trondheimsruta.
Gunnar Laursen i Moss industri- og næringsforening sier de har tilbudt danskene hele deres nettverk rundt om i landet som markedsføringskanal, men at de ikke har benyttet det.
– Vi sitter på store nettverk. Vi har lange e-postlister med medlemmer og så videre. Man må være offensiv og man må bruke alle muligheter og man må bruke alle nettverk som er etablert for å snu reisetrender.