Hopp til innhold

Krever innsyn i sjåførenes økonomi

Sosialistisk Venstreparti vil utestenge drosjejuksere når oppdrag settes ut på anbud.

Drosje
Foto: Scanpix

- Oslo er kunde og som kunde har man makt, sier SVs finanspolitiske talsmann, Ivar Johansen.

Oslo kommune kjøper taxiturer til skolebarn og funksjonshemmete for et hundre millioner kroner i året.

Dette er turer som settes som drosjesentralene må konkurrere om å få, på anbud. Kommunen kan da som storkunde kreve at drosjeeiere som jukser på skatten stenges ute fra oppdrag.

- Drosjeeiere bør gi kommunen innsyn i skatteforhold som er uoppgjort. Man kan også inngå avtaler med ligningkontoret slik at den enkelte kan få levert en erklæring på at ting er i orden, mener Johansen.

Fire år etter avsløringen av den store skattesvindelen blant Oslo-drosjene, kjøres det fortsatt svart i hovedstaden.

Tall fra likningskontoret har vist at titalls millioner kroner er unndratt skatt også etter av flere hundre svindlere ble tatt på fersken.

Oslo Taxi positive

Mens jukset fortsetter, så diskuterer politikere og byråkrater hvilke nye regler og instrukser som trengs for å rydde opp. Ivar Johansen mener byrådet allerede har effektive virkemidler som kan tas i bruk.

- Jeg synes man har vært for opptatt av å reagere i etterkant. Vi bør se på hva vi kan gjøre for å forebygge, sier Johansen.

Lars Dolva

Informasjonssjef i Oslo Taxi, Lars Dolva.

Foto: Petter Oulie-Hauge / NRK

Skattemyndighetene har taushetsplikt om drosjeeiere som jukser på skattten. Det er en av årsakene til at jukset kan fortsette.

SV kan nå komme til å kreve at sjåførene må akseptere at denne taushetsplikten oppheves for å få kjøre for kommunen.

Informasjonssjef Lars Dolva i Oslo Taxi sier de vil godta dette kravet dersom det kommer.

- I utgangspunktet er vi positive til det, sier han.

- Dere tror eierne vil rydde opp hvis dette kravet kommer?

- Ja det er vi sikre på. Vi ser på dette kravet som en naturlig del av opprydningen i taxinæringen, avslu