Hopp til innhold

– Trist å gå tom for strøm

Elbilbruk krever fremdeles grundig planlegging og timelang lading. Nå krever Elbilforeningen flere ladesteder.

Video Krever flere ladesteder til elbiler

NETT-TV: Elbileier Ole Christoffersen ser fram til å få flere muligheter for hurtiglading.

– Lettere tilgang på hurtiglading vil få flere til å bruke elbil, sier Snorre Sletvold i Elbilforeningen.

– Vi ønsker oss et nett av hurtigladere med seks mil mellom hver, slik at elbilistene kan få en tryggere kjøreopplevelse, og har muligheten til å få strøm når de trenger det, sier han.

Foreløpig er det fremdeles slik at elbilkjøring krever grundig planlegging og nitid beregning.

Å ta en spontan avstikker fra den vanlige kjøreruta, kan fort føre til problemer.

Hurtigladestasjon

Det er langt mellom disse hurtigladestasjonene foreløpig.

Foto: NRK

Tar lang tid å lade

I hele landet finnes det i dag bare i underkant av 20 hurtigladestasjoner for elbil. Der tar det – litt avhengig av temperaturforhold – om lag 25 minutter å lade. Ellers er elbilistene henvist til ladestasjoner der det tar timevis å få ladet batteriet.

Bare en liten omkjøring kan skape trøbbel. Det forteller Ole Christoffersen, som har pendlet med elbil mellom Drammen og Oslo i mange år.

– Det krever god planlegging, ja. En gang jeg var i Oslo, ladet jeg ikke der. Da jeg kom til Drammen, var Bragernestunnelen stengt. Jeg måtte kjøre en omvei over brua og rundt, og da fikk jeg problemer, sier Christoffersen.

Gol, Bærum og Økern

I Drammen finnes det ti vanlige ladepunkter for elbil, der tar det flere timer å lade batteriet på bilen. Det eneste hurtigladepunkt i Buskerud, ligger på Gol. Ellers vil Ole Christoffersen kunne finne slike ladepunkter i Bærum og på Økern i Oslo.

Utover dette er det langt mellom raske lademuligheter i det sentrale østlandsområdet.

Sarpsborg, Rygge, Ski, Minnesund og Kristiansand står på hurtigladekartet.

I Vestfold og Telemark finnes det i dag ingen steder der elbilistene kan plugge inn og lade bilen raskt. Der finnes det heller ikke mange vanlige ladestasjoner, kun 10 i Vestfold og 13 i Telemark, mens det i hele Buskerud er 44 slike lademuligheter.

Flere raske ladepunkter kommer

Snorre Sletvold i Elbilforeningen er helt overbevist om at flere hurtigladepunkter vil føre til at flere går over fra bensindrevet bil til elbil.

Snorre Sletvold

– Flere vil gå over til elbil når det kommer flere hurtigladere, mener Snorre Sletvold i Elbilforeningen.

Foto: NRK

Og laderne kommer, sier Petter Øyn, som er rådgiver i Transnova, regjeringens prosjekt for reduksjon av CO2-utslipp i Transportsektoren.

Petter Øyn, rådgiver Transnova

– Det kommer 70 nye hurtigladestasjoner i år, sier Petter Øyn i Trasnova.

Foto: NRK

Hurtigladestasjonen på Gol er den eneste i Buskerud

Ladestasjonen på Gol er så langt den eneste hurtigladeren i Buskerud.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

I løpet av inneværende år er det planer om å sette opp 50 nye hurtigladere. Flere av dem kommer i Nedre Buskerud. Elbilister i Vestfold og Buskerud må smøre seg med litt mer tålmodighet, sier Petter Øyn.

– Vi holder nå på med en strategi for hurtiglading. Vestfold og Telemark kommer sikkert til å være med der, for E18 mellom Oslo og Kristiansand er viktig, sier han.

Og det setter Ole Christoffersen pris på.

– Kan bruke bilen mye mer

– Det ser jeg frem til, for det gjør jo at en kan bruke bilen mye mer. Det er jo det vi ønsker, sier Christoffersen.

I nedre Buskerud er det planlagt åtte nye ladepunkter neste år.

To av dem kommer ved Stortorget kjøpesenter på Kongsberg, to på Eikersenteret i Øvre Eiker, på Marienlyst i Drammen blir det to, og ytterligere to vil bli åpnet på Kjeldstad i Lier.

Oslopendlerne fra Drammen kan også glede seg over nye hurtigladepunkter i Sandvika og på Skøyen.

Flere nyheter fra NRK Buskerud