I et brev til Kystverket viser styreleder Eivind Normann Borge til ulykken og oljeutslippet da Godafoss grunnstøtte i nasjonalparken 17. februar i år, og grunnstøtingen til lasteskipet Cometa 10. november i fjor.
Cometa hadde 130 kubikkmeter tungolje og 40 kubikkmeter marin diesel om bord, men denne ulykken førte ikke til oljeutslipp.
Det har også vært flere nestenulykker i området, blir det påpekt.
Vanskelig farlei
Styret for Ytre Hvaler nasjonalpark ber Kystverket beholde losplikten ut til Vidgrunnen eller Trestenene.
I tillegg blir Kystverket oppfordret til å gjennomgå skipsleiene gjennom nasjonalparken og sette i verk tiltak som hindrer skip i å velge de trange leiene i området Kosterøyene-Heia-Torbjørnskjær.
I brevet blir oppmerksomheten spesielt rettet mot skipsleia Løperen, der Cometa grunnstøtte da skipet var på vei til Fredrikstad.
– Dette er en sterkt trafikkert del av nasjonalparken og samtidig en trang og vanskelig farlei, påpeker nasjonalparkstyret.
Grunner og skjær
Styret er også opptatt av å få bedre sikring mot ulykker i skipsleia inn til Halden.
Det blir hevdet at skip har vært svært nær grunnstøting i leier som er inntegnet på sjøkartet i Kuskjærrenna og i området mellom Heia og Koster.
– Dette er vanskelig farvann med mange grunner og skjær og trange renner.
– Samtidig er det et viktig naturområde med variert undervannstopografi, rikt marinbiologisk mangfold med blant annet rike tareskoger og et viktig område for sjøfugl store deler av året, heter det i brevet til Kystverket.
Kopi av brevet er adressert til stortingsrepresentantene fra Østfold og til Direktoratet for naturforvaltning.