Kreftsyke pasienter kan ha dødd fordi sykehuset ikke behandlet dem tidsnok.
– Foreløpig vet vi lite om omfanget av dette, sier viseadministrerende direktør i Vestre Viken helseforetak, Ole Tjomsland til NRK.
Skal være vanntett
Viseadministrerende direktør Ole Tjomsland ved Vestre Viken HF sier at pasienter kan føle seg trygge på at det blir kontaktet av sykehuset om de er utsatt for feilen.
Foto: Vestre Viken HFIfølge VG har ansatte foretatt endringer i det elektroniske pasientjournalsystemet, slik at behandlingen av pasienter ble utsatt.
– Vi vet at dette startet i november, da en pasient skulle ha blitt innkalt til kontroll, men ikke ble det, sier Tjomsland.
– Pasienten skrev et klagebrev som gjorde at vi gikk gjennom de som hadde blitt utskrevet fra samme avdeling i samme periode.
På den måten oppdaget sykehuset at fire andre pasienter var rammet.
– Slike systemer skal være vanntette, så dette er en alvorlig glipp, sier Tjomsland.
Går gjennom systemet
Nå er en intern revisjonsgruppe satt til å gå gjennom systemt og Helsetilsynet er varslet om saken.
– Jeg beklager sterkt overfor de pasientene dette har rammet, sier Tjomsland.
Mellom annet på den kirurgiske avdelingen ble det avdekket at enkelte pasienter ikke har fått nødvendig poliklinisk oppfølging etter innleggelse.
Det er usikkert hvor mange pasienter som er rammet av feilen.
– Det er for tidlig å si før vi har svaret fra den interne revisjonen, sier Tjomsland.
Les
fra Oslo og Akershus. Du kan også følge NRK Østlandssendingen på .