Hopp til innhold

Kreftfremkallende sviller må bort

Lokalpolitikere og Norges Miljøvernforbund krever nå at Jernbaneverket fjerner alle jernbanesviller som er innsatt med kreosot, så snart som mulig.

Illustrasjonsfoto

Mange av dagens jernbanesviller er innsatt med et sterkt kreftfremkallende stoff. Det skaper reaksjoner at miljøbombene ennå ikke er fjernet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det sterkt kreftfremkallende stoffet kreosot ble brukt langs Norges jernbaner helt frem til 1990-tallet.

Flere av disse jernbanesvillene er fortsatt i bruk, blant annet på Østre linje.

Kan forurense drikkevann

Nå krever Gjermund Stenrud i Eidsberg Venstre at disse svillene fjernes snarest.

- Vi er veldig bekymret, sier lokalpolitikeren til Smaalenenes Avis .

Stenrud har erfaring fra arbeid med jernbaner, og han vet at sviller impregnert med det kreftfremkallende stoffet blir brukt langs jernbanelinjer i hele landet den dag i dag.

Det mener han er uakseptabelt.

- De ligger langs Glomma og andre drikkevannskilder. Andre steder i Norge kan de muligens også ligge i sårbare områder. Det er på tide at noe gjøres med dette, og at man tar miljøet på alvor, mener Stenrud.

Jernbanesvillene ble opprinnelig brukt til å gjøre skuldrene langs jernbanen bredere.

- Bør fjernes straks

Leder for Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv, er klar over problematikken. Han er enig i at svillene ikke har noe i naturen å gjøre, og ifølge ham er bruk av kreosot-impregnert trevirke nylig blitt forbudt.

- Dette er forurensning av naturen. Svillene betegnes som farlig avfall og må deponeres. De bør fjernes snarest, understreker han overfor Smaalenenes Avis.

Vil fjerne miljøbomber

Jernbaneverkets miljørådgiver for region øst, Anders Thylén, innrømmer overfor avisen at kreosot-sviller er i bruk på noen enkelte steder langs Østre linje.

- De tresvillene som er igjen, begynner å bli gamle, så det er svært lite giftige stoffer igjen i dem. Vi er inne i en prosess med å bytte til betongsviller overalt, men per i dag har vi ingen direkte planer for Østre linje, sier Thylén.

- Jernbaneverket arbeider kontinuerlig med å rydde opp i forurensede områder fra tidligere tider da man ikke visste så mye om miljøgifter. Vi tar miljø på alvor og arbeider systematisk for å redusere vår miljøpåvirkning, sier han.

Tar saken til Stortinget

Det er likevel ikke godt nok for Stenrud.

- Unnfallenhet må være fraværende i denne saken. Vi har tatt det videre til våre representanter på Stortinget, så får vi se hvordan det ender, konkluderer han.