Nå varsler Nortura enda flere kutt og det ligger an til at samvirkebøndene må redusere med ni millioner kyllinger i år.
– Urovekkende
Helt siden i fjor har kyllingproduksjonen gått ned, og bøndene taper rundt 150.000 hver på at det nå er fisken som blir promotert i butikkene. Det sier Jan Arne Broen i Norsk Fjørfelag til Nationen.
I HARDT VÆR: Norske kyllingprodusenter sliter med salget.
Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK- LES:
– Det ser mer urovekkende ut enn vi kunne ventet. Nedgangen kommer trolig som en kombinasjon av at matvarekjedene kjører på med kampanjer for fisk i stedet for kylling. I tillegg til at flere har blitt skeptiske til kylling etter all mediaoppmerskomeheten om antibiotiakresistens i fjor høst, sier han til samme kilde.
- LES:
Han frykter nå at denne nedgangen vil fortsette ut hele året.
ATTRAKTIVT: Fiskediskene bugner, mens salget av kylling har gått kraftig ned.
Foto: Stein Lorentzen / NRK75 millioner kroner i tap
Tall fra Landbruksdirektoratet viser at nedgangen har fortsatt inn i det nye år. I fjor ble det klekket nesten tre millioner færre kyllinger her i landet, mens bare i de to første månedene i år er nedgangen på 1,3 millioner kyllinger.
Nortura sier nå at nedgangen blir enda større en ventet.
– Bakgrunnen er markedsutviklingen. Kuttene er svært ufordrende for kyllingprodusentene, men når en ikke har avsetning på kyllingen, må produksjonen reduseres, sier Hans Thorn Wittussen, konserndirektør for råvare og medlem i Nortura til Nationen.
- LES:
Det betyr kutt på ni millioner kyllinger og mange tomme kyllinghus.
– Den enkelte bonde får raskt nær 150.000 kroner i tapt inntekt på reduksjonen. For næringen kan det bety rundt 75 millioner kroner i tap, sier Broen.