Hopp til innhold

Rygge-eiere: – Vi må tenke plan B for flyplassen

Koronakrisen kan sette en varig stopper for drømmen om å fly fra Rygge på ny.

Moss lufthavn Rygge

BLIR NOE HELT ANNET? Rygge var en populær flyplass i åra fra 2008 til 2016. Nå er utsiktene til ny drift såpass små at eierne begynner å tenke på alternativ bruk.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Etter at flyplassen på Rygge stengte for tre og et halvt år siden har målet hele tiden vært å åpne igjen. Først i 2018, så i 2019, 2020, og nå i 2021.

– Det er lite sannsynlig at det blir noe av, og nå må vi diskutere en plan B for bruk av terminalbygget, sier talsmann for eierselskapet Jotunfjell Partners, Espen Ettre.

Det kan bli en midlertidig endring av bruken, eller varig endring dersom ikke flytrafikken tar seg mye opp igjen.

Nå ligger nesten all flytrafikk i verden nede med koronafeber, og utsiktene til en ny oppgang er ikke gode.

I mellomtiden renner det penger ut til å holde en stengt terminal i stand.

Espen Ettre

Espen Ettre i eierselskapet Jotunfjell Partners sier for første gang at de må tenke på å bruke Moss lufthavn Rygge til noen annet enn flyplass.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Det koster 6-8 millioner kroner i året. Spørsmålet er hvor vi skal ta de pengene fra, når annen drift vi har sliter, sier Ettre.

Jotunfjell eier flere butikkjeder som heller ikke har gode tider. Blant dem taxfreebutikker på en rekke flyplasser i selskapet Airport Retail Group og kjedene Elite Foto og Gullfunn.

Til nå har overskudd fra disse virksomhetene betalt for å holde Rygge på vent.

Vurderer annen bruk

Nå sier Rygge-eierne for første gang at de må tenke på å bruke anlegget til noe annet.

– Det er noe vi nå må se på i sommer og til høsten, hvilke alternativer vi har til bruk av terminalen, sier Ettre.

Men det er flere parter som vil ha et ord med i laget. Jotunfjell eier bare bygningene; terminalen og parkeringshuset.

kKlZuseyI24

Ingen kofferter på Rygge. Den populær flyplassen stengte i 2016 og har siden vært forsøkt åpnet. Nå kan det se dårlig ut for det.

Foto: Jon Olav Nesvold

Forsvaret driver Rygge flystasjon på motsatt side av rullebanen, og har i årevis delt på kostnader med den sivile flyplassen. De har et klart ønske om fortsatt sivil flytrafikk å spleise med.

Forsvaret eier også grunnen den sivile lufthavnen står på.

Så er det Moss kommune, som har satt som betingelse at det skal drives flyplass der.

Møter forståelse

Ordfører Hanne Tollerud (Ap) i Moss skjønner at noe må skje med flyplassen.

Ordfører Hanne Tollerud i Moss kommune.

Mosseordfører Hanne Tollerud har ønsket ny trafikk på Rygge, men innser at det kan bli vanskelig.

Foto: Lotte Olsen Jessa/NRK

– Jeg forstår godt at eierne av Rygge tenker at anlegget må brukes til noe annet. Det må i så fall komme en søknad om endring av bruken, så vil vi se på det, sier hun til NRK.

DNB er hovedbank for eierne av Rygge, og der sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim at de er åpne for å se på andre løsninger for flyplassen.

– Vi har en tett og god dialog med Rygge Sivile Lufthavn, og opplever at eierne og banken har et felles ønske om å finne gode løsninger for anlegget. Selskapet og eierne bestemmer hvordan de vil bruke anlegget, men vi har sagt at vi er positive til annen bruk som kan skape ny virksomhet.

Moss lufthavn Rygge ble bygget som en topp moderne flyplass i 2008 og kostet de private selskapene Thon Eiendom og Orkla over en milliard å bygge. De trakk seg ut da Ryanair forlot Rygge i 2016.