Ruter har beregnet at 30 milliarder kroner er det som trengs for å nå det nasjonale målet om at veksten i antall reiser i storbyområdene skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange.
– Vi har ikke veldig stor reservekapasitet på kollektivsiden nå, sier styreleder i Ruter, Bernt Stilluf Karlsen.
– Mange vil oppfatte at bussene våre er ganske fulle. Jernbanen, som vi mater mye fra bussiden, er ganske full. Mange vil også si at store deler av døgnet er også t-banen full.
– Og vi har ikke kapasitet til å kjøre flere t-banetog fordi vi bare har én t-banetunnel gjennom Oslo, konstaterer Karlsen.
- Les også: Milliarder i manko for Fornebubanen
- Les også: Krever byggestart innen tre år
Mange mulige pengekilder
For å tette gapet mellom finansieringsbehovet og det Ruter antar at kollektivtrafikken har å rutte med de neste ti åra, lanserer styrelederen flere muligheter:
- Vei-investeringer i Oslopakke 3 må brukes på kollektivtransport i stedet.
- Mer penger fra Staten. (Regjeringen har lovet å dekke 50% av store baneinvesteringer. Arbeiderpartiet har høynet til opptil 70%.)
- Private bidrag fra grunneiere når tomteverdien øker som følge av bedre kollektivdekning.
- Økte billettinntekter gjennom det Bernt Stilluf Karlsen kaller "mer intelligente billettløsninger".
- En vesentlig økning i tilskuddet fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune anses ikke som realistisk.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
I en presentasjon han holdt for bystyrets samferdsels- og miljøkomité, beskrev Karlsen hvordan en dobling av billettprisene vil gi 20 milliarder kroner ekstra.
– Jeg tror ikke det er veldig aktuelt. Det er for å illustrere at det er et alternativ hvis vi ikke finner på noe annet. Det er også for å illustrere hvor stor avstand det akkurat nå er mellom ambisjonsnivået for kollektivtrafikken og de finansielle mulighetene for å realisere de ambisjonene, sier Bernt Stilluf Karlsen.
– Skrinlegg E18
Lederen for bystyrets samferdsels- og miljøkomité, Marianne Borgen (SV), synes finansieringsgapet er urovekkende.
– Staten må bidra med mer. Det er rart at bane finansieres hundre prosent av staten når den heter jernbane, men ikke på langt nær så mye når den heter t-bane.
– Dessuten må det omprioriteres penger fra vei til kollektivtransport. Det blir for eksempel helt feil både miljømessig og økonomisk å bruke 40 milliarder kroner på ny E18 gjennom Asker og Bærum, sier Borgen.
- Les også: Stortinget sier tut og kjør
- Les også: AUF krever veistopp i Oslo