– Kollektivfeltet har medført at bussen også blir forsinket, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Nils Audun Karbø til NRK.
Kollektivfeltet mellom Lysaker og Sandvika var en prøveordning, og målet var at bussen skulle komme lettere og fortere frem. Etter nesten seks uker viser forsøket at bussen ikke kommer fortere frem, samtidig har rushtiden blitt utvidet med mer enn to timer sammenliknet med 2016. I tillegg har mange flere benyttet seg av småveiene i Bærum, og dette har skapt farlige situasjoner for skolebarn.
– Årsaken til at det ikke fungerer er at det ikke er sammenhengende kollektivfelt fra Oslo og til Sandvika.
Det gjør at det korker seg ved Lysaker. Men det er ikke enkelt å få til et kollektivfelt på hele strekningen fordi det mange av- og påkjøringer, ifølge Karbø.
– Med en ny E18 vil man løse dette på en bedre måte.
Det var Budstikka som først omtalte saken.
Bomtaksten skremte ikke bilistene nok
Statens vegvesen var spent på om økte bomtakster ville gjøre at trafikken gikk ned fordi flere gikk over til kollektiv. Men biltrafikken har ikke gått ned så mye som vegvesen håpte på forhånd.
– Den effekten har ikke blitt så stor som man kunne tro.
Karbø håper fortsatt flere velger buss fremfor bil i fremtiden.
Innen én uke blir skiltene skrudd ned og kollektivfeltet fjernet.
– Vi må se om det er andre tiltak som kan bedre fremkommeligheten for bussene.
Hvilke tiltak det blir er foreløpig i det blå.