Kø på E18 koster milliarder

Kø og forsinkelser for godstransport på E18 mellom Asker og Oslo vil koste to milliarder kroner årlig hvis strekningen ikke bygges ut.

E18 ved Skøyen

Dersom E18 mellom Asker og Oslo ikke blir bygd ut, vil det koste godstransporten nesten 30 milliarder fram mot 2030.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Det kommer fram av en rapport om køkostnadene på denne strekningen som blir lagt fram for Asker kommune i dag.

For kø og forsinkelser på E18 mellom Asker og Oslo fører ikke bare til frustrasjon hos sjåførene.

Erik Johannessen

Erik Johannessen.

Foto: Ingvild Holm Tellesbø/NRK

Tom Rune Nilsen

Tom Rune Nilsen.

Foto: Ingvild Holm Tellesbø/NRK
Lene Conradi

Lene Conradi.

Foto: Andrea Melby/NRK
De informantene vi har brukt og som bruker denne korridoren hver dag kårer dette til Norges flaskehals nummer én, sier Erik Johannessen i Pöyry, som har laget rapporten.

De har beregnet at Norges flaskehals nummer én kostet næringslivet i underkant av én milliard kroner i fjor. I løpet av de neste årene vil beløpet øke dersom veistrekningen ikke utbedres. I 2030 er det snakk om en årlig kostnad på mellom 2 og 2,1 milliarder.

– Til sammen vil dette bli nesten 30 milliarder kroner over denne perioden om man ikke gjør noe, sier Johannessen.

– Ukjent at tapet er så stort

Prislappen gjelder kun godstransport i vestkorridoren. Kostnadene for Kollektiv- og persontransport kommer i tillegg.

Administrerende direktør for Landsforeningen for logistikk og transport, Tom Rune Nilsen er overrasket over resultatene.

– Jeg har visst at det er mye kø både for personbiler og næringstransport, men at tapet er så stort har jeg ikke visst, det er helt ukjent for meg.

– Det haster

Asker-ordfører Lene Conradi, mener rapporten viser hvor viktig det er å komme i gang med utbyggingen av strekningen.

– Man er nødt til å ta tak og gjennomføre E18 vestkorridoren, slik at trafikkavviklingen blir bedre og forutsigbarheten for næringslivet blir større. Her må staten komme inn og ta et betydelig større ansvar og være med og delfinansiere byggingen, sier Conradi.

Landsforeningen for logistikk og transport mener også det haster.

– Her må man komme i gang så fort som mulig. Det er forferdelig å høre at politikerne i Oslo og Akershus ikke ordentlig har bestemt seg. Her ser vi nytten av å bygge ut, sier Nilsen.

I følge beregninger fra Statens vegvesen vil en utbygging av E18 langt fra løse køproblemene. Uten ny E18 vil reisetiden i rushtrafikken øke med 70 prosent, med ny vei vil den øke med 50 prosent.