Hopp til innhold

Kjørte asylsøkere uten å få beskjed om at de var i korona-karantene

Taxisjåfør reagerer på at han hadde fem passasjerer i bilen uten å få beskjed om at de var i karantene. – Jeg satt bak rattet og fikk sjokk.

Beboere ved Kasper Transittmottak hentes med taxi for å settes i karantene ved Ankomstsenter Østfold.

De to taxiene ble brukt til å frakte ti beboere på Kasper mottak i Våler kommune til ankomstsenteret i Råde, en halv times tur unna.

Foto: Trond Øyvind Karterud/NRK

Onsdag kveld ble 100 beboere og 12 ansatte ved Kasper transittmottak i Våler i Viken satt i karantene, etter at en arbeider ved mottaket hadde testet positivt for koronaviruset.

Dagen etter ble ti av beboerne hentet med to maxitaxier for å overføres til Ankomstsenter Østfold i Råde; en tur på drøyt 25 minutter.

Taxisjåfør Zahid Gujjar var en av de to sjåførene som fikk oppdraget med å frakte passasjerene. Han reagerer på at han ikke fikk beskjed om at de var i karantene.

– Vi fikk i oppdrag å kjøre passasjerer fra Våler til Råde, men jeg ble ikke informert om hva det gjaldt. Dette er folk som er i karantene fordi de kan ha vært i nærkontakt med en som er koronasmittet. Slike situasjoner skal ikke oppstå, sier han til NRK.

– Kan risikere å smitte andre

Først da taxiene kom til ankomstsenteret ble Gujjar fortalt at passasjerene var i karantene.

I Råde skal de fem passasjerene ha fått beskjed om å bli sittende i taxien til de kunne plasseres i ankomstsenterets karantene-brakker.

Ankomstsenter Østfold i Råde

Ti av asylsøkerne som er i karantene, ble kjørt med drosje til Ankomstsenter Østfold, siden det ble for trangt å isolere alle på Kasper mottak i Våler.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Jeg satt bak rattet og fikk sjokk. Det var risiko for at vi kjørte en stor gruppe som kunne ha vært smittet av korona. Hadde jeg visst det på forhånd, så hadde jeg nektet å kjøre. Det burde ikke vært brukt offentlig transport til denne type kjøring, sier sjåføren.

Gujjar sier at han på grunn av korona-situasjonen alltid bruker hansker og munnbind når han kjører taxi.

Men han reagerer også på at han ikke har fått noen informasjon om hva som skulle skje med bilen hans etter torsdagens tur. Lørdag skal han etter planen være tilbake på jobb.

– I dag har bilen stått helt stille, for jeg har ikke turt å kjøre den. Men hva skal jeg gjøre fremover? Vi kjører personer som er i risikosonen og jeg kan risikere å smitte andre folk, det er ikke riktig, sier han.

Legger seg flate

Hos Moss Taxi er daglig leder Grethe Charlotte Kolbu veldig lei seg for det som har skjedd.

– Vi beklager det på det sterkeste hvis han ikke har fått den informasjonen han skulle og dermed muligheten for å si nei til oppdraget. Det er veldig ubehagelig; sjåføren må kunne føle seg trygg i sin egen bil, sier hun.

I dag har hun fått snakket med Zahid Gujjar og han får desinfisert bilen før den brukes til andre turer.

Kolbu understreker at ingen av passasjerene hadde symptomer på smitte, og at de satt med munnbind og hansker og fikk beskjed om ikke å røre noe.

– Dersom det er smittede eller mistanke om smitte sier vi nei til oppdraget.

Ifølge Moss Taxi ble den andre sjåføren informert på forhånd, og har i dag fått bilen renset. Kolbu skal undersøke hvordan det kunne skje at bare den ene sjåføren var klar over oppdragets art.

Korona-transport skal avklares

Folkehelseinstituttet skriver på sine sider at transport av pasienter som er i karantene skal avklares med kommunehelsetjenesten på forhånd.

Thor Arne Hauge, fagsjef i Link, som driver Mysebu mottak

Leder for Kasper mottak, Thor Arne Hauge i selskapet Link, satte i verk en større aksjon for å sette alle beboerne ved mottaket i karantene. Noen ble flyttet til ankomstsenteret i Råde.

Foto: NRK

Dette ble gjort da de ti asylsøkerne ble fraktet mellom de to mottakene, sier Thor Arne Hauge i selskapet Link, som driver Kasper mottak.

– Vi hadde dialog med kommunelegen Våler, med UDI, og med daglig leder hos Moss Taxi om transporten, mens ankomstsenteret hadde dialog med kommunelegen i Råde, sier Hauge.

Men av en eller annen grunn nådde altså aldri informasjonen en av sjåførene.