– Vi har ikke lagt opp til forsterkning av kapasiteten, sier havnekaptein Per Kristian Johansen i Borg havn.
Han mener de har det som trengs av krankapasitet, containerplass og mannskaper, hvis det er nødvendig å ta unna godstrafikk som må ut av Oslo så lenge konflikten pågår.
Havnesjefen i Moss havn, Raidar Magnus Hansen, sier de foreløpig ikke har noen formening om saken.
- Her er det fred og ro. Vi vet ikke noe mer enn det vi har lest i pressen.
Nye eiere førte til bråk
Det tyrkiske selskapet Yilport tok i februar formelt over driften av containerhavna for kommunalt eide Oslo havn. Kontrakten gjelder i 20 år framover. Yilport ønsker ikke å videreføre tariffavtalen de ansatte har hatt med de forrige driftsselskapene. De vil bruke sine egne ansatte til lasting og lossing, og ikke de som er organisert i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Derfor boikotter fagforeningen arbeidet fra i dag.
Transportarbeiderforbundet har også bedt søsterorganisasjoner i flere andre nordeuropeiske land sette i verk sympatiaksjoner.
Dette
i andre havner rundt Oslofjorden, antyder talsmenn for foreningen.Frontene er steile. Yilport har så langt ikke ønsket å delta i tariffsamtaler med de ansatte, og NTF
etter at et hemmelig dokument der Oslo havn diskuterer strategier ble gjort tilgjengelig for NRK. Transportarbeiderforbundet er forberedt på en langvarig boikott, til tross for at arbeidsretten i fjor høst slo fast at havnearbeiderne ikke har fortrinnsrett til lasting og lossing.Tror ikke konflikten forplanter seg
Johansen venter ikke at konflikten i Oslo skal føre til problemer mellom driftsselskap og ansatte ved Borg havn.
– Meninger og følelser har vel de fleste om dette, men det har ikke vært varslet om aksjoner i andre havner, sier havnekapteinen.
– Oslo er i en spesiell situasjon, så jeg tror ikke det smitter over til arbeidsplasser hvor det ikke gjøres de samme endringene. Og skulle tilsvarende aksjoner komme i andre havner, så rammes en tredjepart som ikke deltar i konflikten.