Kan bli Oslos nye boligidyll

Men for at det skal bli en realitet, må staten bygge ny Breivoll stasjon på Hovedbanen mellom Bryn og Alna.

Breivoll

LITE LIV: Slik ser det ut på Breivoll i dag. I framtida kan det se ganske annerledes ut.

Foto: Olav Juven / NRK

Oslo kommune vil lage boligidyll langs Alnaelva fra Alnabru og sørover. For å få dette til, ber kommunen om at staten bygger en ny togstasjon på Hovedbanen, Breivoll stasjon.

Bård Folke Fredriksen

MÅ TIL: Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen mener at en ny stasjon må til for å få igang boligbygging på Breivoll.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix
Hovinbyen

NY BYDEL? Innenfor den røde streken – i den såkalte Hovinbyen – mener byrådet at det er rom for 30.000 nye boliger.

Foto: Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

I går fortalte Østlandssendingen om Hovinbyen, det nye store byplangrepet i Oslos kommuneplan, som er ute på høring. Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen vil utvide indre by – den tette byen – fra Kampen og helt inn i Groruddalen med Økern som bysentrum.

– Potensialet er stort, vi regner med kanskje 30 000 boliger og 2,5 millioner kvadratmeter arbeidsplasser, sier Fredriksen.

LES OGSÅ: Vil ha mer blokker i villastrøk

Tognett til lokaltrafikk

Mye av Hovinbyen kan bygges basert på dagens kollektivtilbud og Lørenbanen, der anleggsarbeidet er i gang, men ikke hele. En byutvikling på Breivoll, det vil si langs Alnaelva og Smalvollveien fra gamle Smart Club og sørover mot Bryn, er avhengig av nye baneløsninger.

– I litt lengre perspektiv må vi se på om området som heter Breivoll også trenger en togstasjon eller T-bane for å utvikle den delen av byen, sier Fredriksen.

På lang sikt ser Oslo kommune for seg en ny T-bane fra Økern via Ulven til Breivoll og videre nordover langs bunnen av Groruddalen som en tredje T-banelinje mellom Grorudbanen og Furusetbanen. Men innen overskuelig framtid mener byrådet det er mest realistisk å få staten til å bygge ny stasjon på Hovedbanen mellom Bryn og Alna.

– Vi tror tognettet i Oslo kan utnyttes mye bedre til lokaltrafikk. En ny stasjon på hovedbanen vil gjøre hovedbanen til et enda bedre verktøy for den lokale kollektivtrafikken i Oslo, så her trenger vi et samarbeid med statlige myndigheter, sier Fredriksen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Illustrasjon som viser hvordan Breivoll kan bli

IDYLL VED ALNAELVA: Slik kan det se ut på Breivoll i framtida.

Foto: Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

Skal gå gjennom stasjonsstrukturen

I 2016 starter Jernbaneverket arbeidet med å gå gjennom hele stasjonsstrukturen på Hovedbanen for å se om banen som åpnet i 1854 treffer dagens marked.

– Vi skal ikke forskuttere hvor, når og om det blir, men det er naturlig å se på stasjonsstrukturen, for den ble laget da hest og kjerre var største konkurrent til toget, sier seksjonssjef Sjur Helseth, som leder utredningsarbeidet for jernbanen på Østlandet.

– Og da kan også en Breivoll stasjon bli aktuelt å vurdere?

– Selvfølgelig, vi ser på hvordan vi kan treffe befolkede områder og store arbeidsplasser, sier Helseth.

LES OGSÅ: Salg av nye boliger stuper

LES OGSÅ: Meglerne spår videre boligprisfall