Hopp til innhold

Kampen om E18: Kalde føtter også i Venstre

Motstanden mot ny E18 vest for Oslo sprer seg til regjeringspartiene. Oslo Venstre kan komme til å gå imot veien.

Marit Vea, Oslo Venstre, på Lysaker stasjon

NEI TIL E18. Marit Vea står i spissen for forslaget om at Venstre må si nei til dagens E18-planer. Her på Lysaker stasjon.

– Veien har blitt så dyr, og det er så mange problematiske sider ved den, at den er i ferd med å bli sin egen verste fiende, sier Marit Vea, en av fire forslagsstillere.

Årsmøtet i helgen skal nemlig behandle et forslag om å skrote dagens motorveiplaner og starte med blanke ark.

Skrotes planene kan det skape mer usikkerhet om hvorvidt Stortinget kan si ja til E18-saken regjeringen la fram før jul.

Den store planlagte utbyggingen av E18 Vestkorridoren kan derfor ikke realiseres slik planene i dag foreligger.

Forslag til årsmøtet i Oslo Venstre

Vea sier at det er begrenset med penger til å bygge ut transportsystemet i og rundt Oslo. Derfor må politikerne prioritere hardt.

– Jeg mener vi må prioritere de prosjektene som gir oss et bedre kollektivtilbud, som får ned klimagassutslippene og som bidrar til grønn byutvikling, sier hun.

– Dårligere kollektivprosjekt

Ifølge Venstres bystyrerepresentant stryker prosjektet på de to av tre punkter. Hun viser blant annet til at Ruter har uttalt at E18 ligger an til å bli et dårligere kollektivprosjekt enn opprinnelig tenkt.

Grunnen er at Lysaker kollektivterminal er tatt ut av planene på grunn av manglende finansiering. Det er her busspassasjerer skulle komme vestfra på en egen bussvei og bytte til toget eller Fornebubanen.

Busser på Lysaker stasjon

LYSAKER: En ny kollektivterminal her på Lysaker er skjøvet ut i det uvisse.

Foto: Anders Fehn / NRK

At Lysaker kollektivterminal er skjøvet ut i det uvisse, er også en av begrunnelsene for at fylkesrådet i Viken har trukket sin støtte til dagens planer.

– Det gjør at kollektivtilbudet, som er en stor forutsetning for hele prosjektet, blir vesentlig svekket, sa fungerende fylkesrådsleder Halvard Ingebrigtsen (Ap) til NRK i forrige uke.

– Stortinget må si nei

Skulle forslaget bli vedtatt, vil dette være et sterkt signal til Venstres stortingsgruppe og Venstres folk i regjering.

Her er prisen på drøyt fire kilometer fra Lysaker til Ramstadsletta over 16 milliarder kroner, 22 milliarder inkludert renter.

– Og vi skal bygge fire ganger så mye motorvei enn som så, sier Marit Vea. Hele E18-prosjektet strekker seg nemlig forbi Asker sentrum.

– Det blir veldig, veldig dyrt for en vei som ikke har et godt miljøregnskap.

Unner folk tunnel

Hun understreker at hun unner folk på Høvik, i Sandvika og i Asker å bli kvitt motorveitrafikken, slik mange i Oslo har blitt når veier er lagt under bakken.

Høvik med bussvei

HØVIK: Slik ser Statens Vegvesen for seg Høvik når E18 Lysaker - Ramstadsletta er ferdig og motorveitrafikken lagt i Høviktunnelen. Den blå veien er bussveien.

Illustrasjon: Statens vegvesen

– Jeg skjønner veldig godt at de ønsker å bygge ned motorveien. Vi må se på planene på nytt nettopp for å oppnå byutviklingseffektene samtidig som vi sørger for at kollektivtrafikken blir bedre, sier Marit Vea.

Hverken Bærum Venstre eller Viken Venstre, som er for ny E18, vil kommentere forslaget fra partikolleger i Oslo.

Ideologi

Bærum Høyre mener at mye av motstanden mot prosjektet skyldes ideologi og en holdning om at vei er lik bil.

Siw Wikan, leder i Bærum Høyre og varaordfører i Bærum.

JA TIL E18: Leder i Bærum Høyre, Unni Wikan, er enig i at prosjektet er dyrt, men tror ikke det blir billigere av å vente.

Foto: Høyre

– Det er mye manglende kunnskap om hva dette prosjektet egentlig innebærer, sier leder i Bærum Høyre og varaordfører Siw Wikan.

Hun forutsetter at partene finner en løsning for Lysaker kollektivterminal og bussveien. Hun påpeker at kapasitetsøkningen på E18 først og fremst vil være for nettopp bussen. Det gjelder både langs veien og i nye tverrforbindelser til Bekkestua og Fornebu.

– En ny sykkelkorridor vil dessuten øke tryggheten for syklister, sier hun.

– Uansvarlig

Siw Wikan minner om at Bærum skal vokse med 40.000 innbyggere de neste tjue årene. Tunnelene på E18 er derfor nødvendige for å frigjøre areal til konsentrert og miljøvennlig boligbygging.

– En stor del av befolkningen er i rød støysone i dag. Å nullstille alt og bruke mange år til, kanskje ti år, er uansvarlig overfor de utfordringene vi har fremfor oss, sier hun.