Hopp til innhold

Juli er den farligste trafikkmåneden

Ferietid betyr ikke at bilister tar det roligere i trafikken, snarere tvert imot.

Sigmund Andersen i Utrykningspolitiet

Politibetjent i UP, Sigmund Andersen, hadde nok å gjøre under kontroll langs E18 i Vestfold denne uka.

Foto: Azad Razaei / NRK

– Det er litt rart at man skal skynde seg i sin egen ferie, sier sjefen i Utrykningspolitiet (UP) Runar Karlsen.

Men sommermånedene er høytid for fartslovbrudd. Førerkortbeslag og bøter på grunn av for høy fart, øker vanligvis med 50 prosent i juli og august.

– Det handler mye om trafikkforholdene. Tørre og fine veier inviterer til høy fart. Vi har også innslag av motorsykler om sommeren som vi ikke har om vinteren, som dessverre er involvert i en del alvorlige ulykker.

Sparer ikke mye tid

I juni ble det delt ut nærmere 10.000 fartsbøter og over 600 bilførere fikk inndratt førerkortet.

Det har vært så mye råkjøring den siste tida, at UP denne uka så seg nødt til å ha en storaksjon på europaveiene.

En av de mest trafikkerte strekningene i hele Sør-Norge er E18 gjennom Drammen og Vestfold. Der er det mye grisekjøring.

Utrykningspolitiet med kontroll langs E18

En av dem som ble stoppet i kontrollen på E18 denne uka kjørte i 140 km/t i 100-sona, og var en hårsbredd unna å miste førerkortet. Han dro til Stavernfestivalen 10 650 kroner fattigere.

Foto: Kate Barth-Nilsen / NRK

– Her i 100-sona virker det som de ikke bryr seg om farten, sier politibetjent i UP, Sigmund Andersen på kontroll på E18 ved Holmestrand i Vestfold.

Han ber råkjørerne tenke på den risikoen de utsetter andre bilister for.

– Det er klart, skjer det et eller annet er det stor forskjell på å kjøre i 100 og 140 km/t. Selv om det føles som man kommer mye fortere frem, så sparer man tross alt ikke så veldig mye tid.

Les også: – Nordmenn har mye å lære av danskene i trafikken

Aldri en juli uten drepte i trafikken

Sannsynligheten for å overleve en ulykke reduseres vesentlig når farten overskrider 70 km/t, uansett hvor kollisjonssikre og moderne bil du har.

– Det sier noe om hvor store konsekvenser farten har for utfallet av en ulykke, sier UP-sjefen.

Runar Karlsen, UP-sjef

Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet.

Foto: NRK

Etter flere år med stadig synkende tapstall i trafikken, har første halvdel av 2019 bydd på dyster lesing. Verst pleier det altså å være akkurat i den tida vi er inne i nå, men så langt i juli har det ikke vært en eneste dødsulykke på norske veier.

– Det hadde vært historisk om vi hadde klart å komme oss gjennom juli måned uten noen drepte i trafikken. Det har jeg aldri opplevd i min tid i UP.

De som tror at ferieavviklingen i politiet gjør at det blir færre kontroller på veiene i sommer, må tro om igjen.

– Det vil alltid være en god del politipatruljer på veiene gjennom hele sommeren, det kan jeg garantere. Vi fortsetter vår innsats, så får bilistene gjøre sitt.