Fredag sa Rygge sivile lufthavns (RSL) styre ja til en samarbeidsavtale med Forsvaret. Dermed kan selskapet forsette planleggingen og arbeide for å finne investorer.
I ettertid har landsmøtet i Natur og Ungdom varslet aksjoner mot en sivil flyplass på Rygge under sitt landsmøte i Fredrikstad.

Jon Michelet (RV) tror ikke det blir lettere for østfoldingene og komme seg ut i verden fra Rygge, enn fra Gardemoen. Foto: NRK
Tviler på avtale
– Selv om samarbeidsavtalen nå er i boks, er jeg langt i fra sikker på at de store motsetningene mellom den militære og den sivile flygingen på Rygge er fullt løst, sier Michelet til Moss Avis.
Han mener også at det er store motsetninger i forhold til miljø og forurensning rundt sivil lufttrafikk på Rygge.
- Hvem skal lande på Rygge ?
Michelet er opptatt av hvilke selskaper som skal bruke flyplassen, og hvor flyselskapene setter opp ruter.
– Dette er spørsmål jeg har utfordret RSL på gjentatte ganger. De har ikke greid å flagge at SAS eller Norwegian er interessert. Skal det da komme diverse lavprisselskaper ?, spør Michelet.
Han mener det blir galt hvis RSL kun får kontrakt med RyanAir, som skal ha betalt for å lande.
- Da kan jo ikke dette gå rundt. Og jeg tviler generelt på fremtiden til mange av lavprisselskapene, som driver en ren rovdrift på ansatte, maskineri og passasjerer, sier han.
Ikke bedre for østfoldingene
Jon Michelet mener det er viktig at det åpnes innenlandsruter fra Rygge, til byer som Stavanger, Bergen og Trondheim.
Utenlands ønsker han seg København, London og Amsterdam som destinasjoner.
– Med slike ruter vil sivil flyging fra Rygge gagne næringslivet i Østfold, sier han og slår samtidig fast at vinduet til København er lukket, og at lavprisfly, som lander ti mil utenfor London eller 10 mil utenfor Frankfurt, er av liten interessante for næringslivet.
- Jeg tror rett og slett at det ikke det blir lettere for østfoldinger å komme ut i verden fra Rygge enn fra Gardermoen, sier Michelet til Moss Avis.