Første samferdselsminister fra Østlandet på 20 år

Jon-Ivar Nygård (Ap) overtok i går nøklene til Samferdselsdepartementet. Men utnevnelsen er ikke nødvendigvis positiv for regionen, mener professor.

Nøkkeloverrekkelse

TOK OVER: Torsdag var det nøkkeloverrekkelse mellom Knut Arild Hareide (KrF) og Jon-Ivar Nygård (Ap) i samferdselsdepartementet.

Foto: Heiko Junge / NTB

– Det har vært en ut av kroppen-opplevelse. Det var en veldig høytidelig og flott opplevelse. En dag full av spenningen og glede, sier Jon-Ivar Nygård.

Torsdag ble østfoldingen utnevnt til Norges nye samferdselsminister i Støre-regjeringen. Det er 20 år siden regjeringen har hatt en samferdselsminister som er fra Østlandet.

Nygård ble oppringt av Støre mandag kveld. Han var ikke forberedt på det store spørsmålet.

– Adrenalinet økte en smule da nummeret plinga på. Jeg sa ja i løpet av samtalen. Jeg leser jo aviser, så jeg la merke til at jeg var blant navnene som ble spekulert i, men jeg følte meg på ingen måte sikker på at han skulle ringe meg.

Sist en østfolding fikk en statsrådspost var i 2006.

Jon-Ivar Nygård, ordfører i Fredrikstad og Aps førstekandidat ved stortingsvalget.

Jon-Ivar Nygård (Ap) har vært ordfører i Fredrikstad i en årrekke. Nå inntar han rikspolitikken.

Foto: Per Øyvind Fange / NRK

Forventer fortgang

Nygård har vært ordfører i Fredrikstad de siste ti årene. Nå har mange store forventninger til ham som samferdselsminister.

– Vi har lenge savnet å få en samferdselsminister fra Østfold. Han har satt seg godt inn i Østfold-sakene, så jeg har stor tro på ham, sier ordfører i nabokommunen Råde, René Rafshol (H).

Et av hovedområdene Rafshol peker på er satsingen på dobbeltspor gjennom Østfold.

I de opprinnelige planene skulle dobbeltsporet gå helt til Halden. Men kvikkleire har blitt et kjent problem for dem som bygger jernbane i Østfold. Da Bane Nor undersøkte grunnen gjennom det tidligere fylket, økte prisen flere steder med en milliard kroner per kilometer.

Til slutt var det planlagte prosjektet så dyrt at Samferdselsdepartementet sa nei.

Østfoldbanen i dag

Flere tusen østfoldinger pendler med tog. Men dobbeltspor gjennom hele Østfold er lagt på is.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Nå er det bestemt at dobbeltsporet stopper i Fredrikstad. Med frafall av jernbanesatsing røk også viktige byutviklingsprosjekter.

– Hvis man ser på hva man får av prosjekter og tiltak, og deler på antall innbyggere der det har kommet mest, så er det en skjevfordeling hvor Østlandet, og særdeles Nedre Glomma har kommet veldig dårlig ut. Jeg mener det er vår tur nå, sier ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje.

Mener Nygård vil være forsiktig

Tidligere samferdselsminister Kjell Opseth (Ap) regnes av mange som den viktigste brikken for at Lærdalstunnelen ble realisert i 2000. Men også andre prosjekter i eget hjemfylke.

Men ministerpost er ikke nødvendigvis en fordel for ministerens hjemregionen og mye omtalte prosjekter.

– Det er grunn til å tro at statsråden må være ekstra forsiktig. Som statsråd er man sårbar for beskyldninger om at man gir særfordeler til sitt hjemdistrikt. Det gjelder særlig samferdselsministre, sier Yngve Flo.

Han er professor i politisk historie ved Universitetet i Bergen.

Kommuneforsker Yngve Flo ved Norce

Professor i politisk historie, Yngve Flo, tror ikke Nygård som minister blir til glede for Østfold.

Foto: Adrian Nyhammer Olsen

Flo mener at Nygårds makt hadde vært mindre, men handlingsrommet større om han hadde sittet på Stortinget.

– På Stortinget blir det forventet at du skal kjempe for det distriktet du er valgt inn fra, men ikke som statsråd. Der skal du jobbe for hele landet, sier han.

Den nye samferdselsministeren sier selv at den nye regjeringen har ambisjoner om å gjennomføre Intercity.

– Det er et skille fra den avgåtte regjeringen. De var mer uklare på det. Vi skal selvfølgelig vurdere løsninger som skal hjelpe å nå det målet. Vi må bruke tid på å analysere hva slags framdrift som er realistisk, sier Nygård.