Kommer du til Hølen er det nærmest umulig å ikke få øye på den 131 meter lange majestetiske jernbanebrua som strekker seg over sentrum. Den rustne brua går over flere veier og bolighusene ligger tett ved.
Brua som ble lagt ned i 1996 er i dårlig forfatning, og den er avstengt med gjerder på hver side.
Ønsker seg gang og sykkelsti
– Det kan jo løsne skruer og deler. Det er jo treplank der oppe. Brua må vedlikeholdes. Det må skje noe snart sier Anne Pettersen som driver Hølen kunst og bokkafe.
Hun er bekymret for brua som ligger et steinkast unna kafeen.
Bodil Andersen Holther har hus rett ved brua. Hun mener det unike kulturminnet burde vært satt i stand og forvandlet til gang og sykkelvei.
– Man ønsker jo å ta vare på lokalhistorien og kulturhistorien. Det er stas å ta i bruk noe som er så gammelt og som har vært en jernbanebru før, sier Holther.
Etter planen skulle den 135 år gamle stålbrua vært satt i stand og brukt til gang og sykkelsti.
Ingen vil ta ansvar
Vestby kommune er av den oppfatning at brua er et statlig ansvar.
Kommunen har tidligere takket nei til å overta brua mot en engangssum.
Planen har gått i stå beklager plansjef i Vestby kommune Lars Grimsgaard.
– Problemet er at Statens vegvesen ikke ønsker å overta ansvaret for driften for gang og sykkelveien.
Det er fordi Statens vegvesen synes at prosjektet er for dyrt.
– Kostnadene er så store at vi ikke finner det hensiktsmessig, sier overarkitekt Ingunn Hillestad i Statens vegvesen, og legger til:
– Skal vi ruste opp brua ville vi få en prislapp på godt over 18 millioner. På toppen av dette kommer også årlige drift og vedlikeholdsutgifter på 600.000 kroner. Vi har et godt nok tilbud for syklistene dag.
Ingen verken i stat, kommune eller fylke vil ta ansvaret for brua og planen om en gang og sykkelsti.
Uviss skjebne
Kommunen har gjort forsøk på å få sykkelplanene satt ut i livet. Jernbaneverket som eier Hølenbrua, svarte nylig i et brev til kommunen at dette ikke er deres ansvar. Akershus fylkeskommune sier også nei.
– Akershus fylkeskommune har også vært inne i bildet. De ønsker heller ikke å overta ansvaret for brua. De mener det er et statelig ansvar å ta vare på den, sier plansjef i Vestby kommune Lars Grimsgaard.
Prosjektet står nå bom fast.
Hva som skal skje med det 135 år gamle, bevaringsverdige byggverket er derfor i det blå.
Jernbaneverket skriver i et brev til kommunen at så lenge brua er i deres eie, må Jernbaneverket tilstrebe å hindre at objekter fra brua kan løsne å falle ned på personer og objekter på bakkenivå.
Det er i hvert fall en fattig trøst for dem som bor på stedet.