Hopp til innhold

Ja, vi elsker rødvin

Brennevin er ikke like populært lenger. Nå har østfoldinger blitt italienske vinelskere.

Rødvin

Vinssalget i Østfold har økt med 6,3 prosent i 2008 i forhold til året før. Det er særlig salget av rødvin som drar opp statistikken.

Foto: www.colourbox.com

Vinmonopolene i Østfold selger mer rødvin enn tidligere.

Drikker vin til maten

Salgstall fra 2008 viser en økning i vin-salget på 6,3 prosent i forhold til 2007, og rødvin står helt klart for den største økningen.

Det går særlig på bekostning av brennevinssalget, og den utviklingen gjelder spesielt for Østfold.

- Østfold har en endring i drikkemønster fra brennevin mot vin. Det skyldes at østfoldingene får en stadig større interesse for mat i kombiniasjoen med vin, sier kommunikasjonsleder i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen.

LES OGSÅ: Polsalget økte mest i Mysen og Hvaler

Denne trenden har vært i storbyene en god stund, men nå følger distriktene etter.

- Økningen i vinsalget i Østfold i fjor var på litt over 6 prosent i forhold til året før. Den tilsvarende økningen i Oslo var på «bare» 2,4 prosent, sier Lorentzen.

Kjøper mer vin på ukedagene

Tallene fra Vinmonopolet viser at drikkevanene i Østfold er i ferd med å endres.

Brennevin er ikke like populært søm før.

Nå er det røde viner som står høyest på ønskelisten, men østfoldingene tar ikke til takke med hva som helst.

- Vi selger mest italiensk rødvin, og det er på bekostning av de franske rødvinene. Ellers står både argentinsk og australsk vin sterkt. Chilenske viner hadde en nedgang fra 2007 til 2008, sier Lorentzen.

Alkoholdrikkingen er ikke lenger bare begrenset til helgene. Lorentzen forteller at spesielt vinsalget har spredd seg utover hele uka.

- Vi vet ikke når alkoholen drikkes, men det viser at østfoldingene nærmer seg trenden som har vært i blant annet Oslo en stund, sier kommunikasjonslederen.

Dyrere vin mer populært

Lorentzen tror at det økende vinsalget på hverdagene og den stadig større interessen for vin i kombinasjon med mat, skyldes at østfoldingene reiser mer nå enn før.

- Inspirasjon fra utlandet og lysten til å prøve nye ting gjenspeiler seg i vinsalget. Vi selger flere typer vin fra flere forskjellige land nå enn vi gjorde for noen år tilbake. Folk har blitt mer åpne for å prøve noe nytt, sier han.

Østfoldingene har også fått dyrere drikkevaner.

Tidligere var det en magisk maksimumsgrense på 100 kroner per flaske, men den overskrides oftere og oftere.

Den største salgs-suksessen er fortsatt tre-liters pappvin.

- Over 50 prosent av vinsalget i Østfold er treliters «bag and box». Det samme gjelder for resten av landet, sier Lorentzen.

Hvitvin til sjømat

Han har ingen god grunn for at Østfold er et rødvinsfylke, men mattradisjoner har innvirkninger på hva som drikkes.

- For eksempel er hvitvinssalget høyere på Sørlandet, og det er forskjell på om polutsalget ligger ved kysten eller i innlandet, forklarer han.

Det samme gjelder for Østfold.

- Vi selger mest rødvin i indre deler av fylket, og om sommeren går det mye hvitvin til hyttefolk, båteiere og andre turister som vil ha hvitvin til sjømaten de spiser, forklarer kommunikasjonsleder i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen.