Til sommeren blir det klart hvilke byer som går videre til siste runde.
Foto: Oslo kommune– Det er klare regler knyttet til markedsprofilering under et OL. Utgangspunktet er at det skal være et rent bilde uten reklame på arenaer og medaljeseremonier, mens det bare skal være IOCs offisielle sponsorer i områdene rundt, sier Simen Olstad til Klassekampen.
Han er ansvarlig for OL-søknader til Den internasjonale olympiske komité (IOC) og jobber tett opp mot kravene som stilles til et Oslo-OL.
Ingen totalforbud
OL-direktør Eli Grimsby i Oslo2022 understreker at det ikke er snakk om noe totalforbud mot gateselgere og reklame.
Men Oslo må ta forholdsregler for å unngå bakholdsangrep fra aktører som
vil forsøke å sko seg på et OL-arrangement de ikke har vært med på å finansiere.
– Det dreier seg om at man ikke ønsker gatesalg som konkurrerer med OL-sponsorenes produkter i nærheten av arenaene eller på sentrale kommunikasjonspunkt som brukes under lekene.
– Det er ikke snakk om å legge bånd på virksomheten til gateselgere som
=Oslo, Frelsesarmeen eller andre veldedige organisasjoner, sier Grimsby i en pressemelding.
IOC vil ha kontroll i lufta og i gatene
IOC krever full kontroll over alt som skal foregår av markedsføring.
Dette innebærer blant annet kontroll over luftrommet over hovedstaden.
IOC krever også eliminering av gatesalg.
Velger byer til siste runde
Oslo kommune leverte OL-søknaden 14. mars i år, og til sommeren blir det klart hvilke byer som går videre til siste runde.
Til høsten skal Stortinget avgjøre om Oslo får en statsgaranti for å gå videre med sin søknad.
Først sommeren 2015 tar IOC den endelige avgjørelsen om hvor vinterlekene i 2022 skal arrangeres.