Hopp til innhold

Internasjonalisering reduserer frafall

– Vi lever i en verden der internasjonalisering og det internasjonale perspektivet blir sterkere og sterkere, sier undervisningsinspektør.

Franske elever i Drammen

På Eiker videregående skole har de den siste uka hatt besøk av franske elever.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

Videregående elever får stadig mer internasjonalisering og utveksling i undervisningen.

– Vi lever i en verden der internasjonalisering og det internasjonale perspektivet blir sterkere og sterkere, og det at elever får erfaring med å møte andre kulturer, mennesker fra andre land er kjempeviktig, sier undervisningsinspektør Arthur Hauge.

Kan redusere frafall

Regjeringen fremmet i 2009 for første gang en helhetlig stortingsmelding med internasjonalisering i skolen som tema.

Elever som deltar i internasjonalt arbeid i skolen har høyere gjennomføringsgrad enn andre, viser en kartlegging av internasjonalisering i videregående skole. Dette gjelder særlig innenfor yrkesfag.

Å arbeide med internasjonalisering kan derfor også bidra til redusert frafall.

– Den norske skolen er mer avslappet

I Drammen og på Eiker videregående skole har de den siste uka hatt besøk av franske elever.

Lærer fransk gjennom internasjonalisering

Alix bor hjemme hos Tiril en uke. De kommuniserer på engelsk og fransk.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

– Jeg føler jeg har blitt bedre til å kommunisere på fransk. I starten slet vi med å forstå hverandre, men nå går det bedre, sier 16 år gamle Tiril som har ei fransk jente boende hos seg.

Franskmannen Gabriel Forestier synes det er flere ting som skiller den franske og norske hverdagen.

– De spiser mer fisk og har måltider til merkelige tider. Den norske skolen er mer avslappet enn den franske. Vi kan spille musikk og forholdet mellom lærer og elev er mye mindre streng, sier Forestier.

Han har også lagt merke til at nordmenn ikke slår av lyset etter seg.