Hopp til innhold

Milliardsprekk og utsettelser etter kvikkleirefunn i Moss

Nok en gang får kvikkleire i Østfold togprosjekter til å sprekke med flere milliarder. Denne gangen lover imidlertid regjeringen at utbyggingen ikke vil bli stanset.

Intercity utbygging i Moss

DOBBELTSPOR: Det skal bygges ny jernbane og ny togstasjon i Moss.

Foto: BANE NOR

I november 2019 startet byggingen av 10 kilometer jernbane gjennom Moss. Det viste seg raskt at kvikkleiren i sentrumsområdet er mer ustabil enn først antatt.

Nå bekrefter regjeringen at leiren fører til både høyere kostnad og utsettelse.

– Vi er nødt til å sette sikkerheten i høysete. Folk i Moss skal vite at den utbyggingen som foregår midt i byen deres foregår på en trygg måte, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet,.

Regjeringen mener at den sannsynlige kostnaden for utbyggingen nå vil være 14,9 milliarder kroner. Det er 5,3 milliarder mer enn da Stortinget vedtok byggingen i 2017.

I tillegg blir åpningen utsatt i 19 måneder. Nå tror regjeringen dobbeltsporet vil stå ferdig i 2026.

– Det er rett og slett å ta konsekvensene av at grunnforholdene i Moss var langt verre enn noen hadde forestilt seg, sier Aarseth.

Intercity utbyggingen i Moss

Prosjektet skal gjøre det mulig med fire avganger i timen for InterCity- og lokaltogavganger fra Moss. Reisetiden til Oslo skal bli 30 minutter.

Nedre torg, nye Moss stasjon

Planen er at det skal bygges 10 km nytt dobbeltspor mellom Sandbukta–Moss–Såstad.

Nye Moss stasjon

Det skal også bygges ny stasjon i Moss, tunnel under Moss by, tunnel fra Kleberget til Carlberg og dagsone mot Såstad.

Reagerer på prisen

Utsettelsene betyr også at folk i Moss må leve med anleggsarbeid rundt seg lenger enn planlagt.

– Det er store summer som jeg lurer på hvor kommer fra. Det store spørsmålet er hvem som betaler for dette? sier mossing Geir Molander til NRK.

Mange boliger er revet for å gjøre plass til dobbeltsporet. Hasan Øzbal er av de nærmeste naboene.

Han er ikke overrasket over forsinkelsen.

– Det er selvfølgelig synd, men jeg ser lyst på det. Jernbanen vil bidra til å løfte byen. Det har dessverre vært store kostnader. Budsjettet blir tydeligvis sprengt for hvert år.

Hasan Øzbal er nabo med utbyggingen

Hasan Øzbal har god utsikt over utbyggingen fra sin bolig i Moss.

Foto: Amalie Fagerhaug-Evje/NRK

Han er ikke bekymret for at det skal skje ras eller ulykker i området.

– Jeg har også snakket mye med naboene og flere som bor i området. For meg virker det som om få er bekymret.

Uro rundt sikkerheten

Kvikkleire har blitt et kjent problem for dem som bygger jernbane i Østfold. Da Bane Nor undersøkte grunnen mellom Sarpsborg og Fredrikstad, økte prisen med en milliard kroner per kilometer.

Til slutt var det planlagte prosjektet så dyrt at Samferdselsdepartementet sa nei.

Ordfører Hanne Tollerud er glad regjeringen ikke stanser prosjektet også i Moss.

– Først og fremst er jeg glad for at departementet anbefaler at prosjektet drives videre. Jeg tror at alt annet ville vært tragisk for oss, sier Tollerud (Ap).

Hun sier det er nødvendig å utsette.

Hanne Kristin Tollerud, ordfører i Moss kommune

Ordfører i Moss, Hanne Tollerud (Ap).

Foto: Petter Larsson / NRK

– Det har vært og er en veldig uro rundt dette med sikkerhet og grunnforhold. Jeg tenker også at det er betryggende at det legges inn tilstrekkelig med både tid og penger til å gjennomføre utbyggingen på en sikker måte.