– Trafikkflyten har vært veldig god i morgentimene. Nå er det viktig at alle reisende husker at de også skal hjem igjen og forbereder seg på at det kan ta lengre tid, sier Gina Scholz i NSB.
Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver i NSB.
Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRKBane Nor er i gang med å oppgradere Lieråstunnelen på Drammenbanen. Det betyr at det ikke går tog mellom Asker og Drammen fra 18. november til 4. desember. Mange passasjerer på Asker stasjon som skulle til Oslo var fornøyd med buss for tog tilbudet, mens reisende som skulle motsatt vei var misfornøyd.
– Jeg pendler daglig fra Sandvika til Tønsberg og fikk beskjed om å komme meg til Asker. Her har jeg nå ventet i 45 minutter og det kommer fortsatt ingen buss, sier David Hill.
Han klager på at det ikke er nok busser som kjører i motsatt retning.
– Jeg håper det blir bedre utover uka for slik det er i dag går det ikke, sier Hill.
– Det blir utfordrende når flere hundre busser settes i sving for å frakte tusenvis av reisende i et område med allerede stor trafikk, sier kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz i NSB.
Kø før Asker
Det var også meldt om uvanlig mye trafikk og kø på E18 før Asker ved avkjøringen til Drangsrud, skriver Budstikka. Årsaken til den lange avkjørings-køen er at flere kjører til Asker for å unngå buss for tog. I tillegg er det mange busser som skal ned til Asker stasjon.
HALVTOMT: Togene som kjørte fra Asker stasjon og inn til Oslo var halvtomme i morgentimene.
Foto: Victoria Wilden– Tidligere har Bane Nor utført slike arbeider til sommeren når flere har ferie. Nå er det hverdag og det er første gang vi må sette inn buss for tog for så mange mennesker, sier Scholz.
Daglig er det rundt 10.000 togreisende på strekningen mellom Drammen og Asker. Togene kjører som normalt mellom Asker og Oslo og Spikkestadbanen går også som normalt.
300 flere busser på E18
NSB innrømmer at arbeidene vil ramme langt flere enn de togreisende.
– Også bilistene vil merke det når 300 flere busser i døgnet skal inn og ut av Oslo, sier Scholz.
Ved Asker stasjon frykter NSB at det blir trafikkaos. Her er det ikke lagt til rette for så mange busser.
– Derfor setter vi opp direktebusser mellom Drammen og Oslo, sier Scholz.
Anbefaler hjemmekontor
NSB sier at det beste er å arbeide hjemmefra dersom man har mulighet til det og oppfordrer arbeidsgivere til å ha forståelse for situasjonen. Bane NOR skal også arbeide i Lieråstunnelen påsken- og sommeren 2018.
– Vi beklager at dette rammer så mange, men det er helt avgjørende for oss å starte dette arbeidet nå for å rekke å bli ferdig, sier kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor, Britt Johanne Wang.