Hopp til innhold

Ingen personalsak mot Malkenes

Ulsrud videregående skole oppretter ikke noen personalsak mot lektor Simon Malkenes.

Simon Malkenes forteller om en umulig skolehverdag.

Lærer og lektor ved Ulsrud videregående skole, Simon Malkenes, leser høyt fra notatene fra skoletimen i radioprogrammet Dagsnytt 18.

– Utdanningsetaten og skolen sier at saken er avsluttet og vi i Utdanningsforbundet anser også saken som avsluttet fra vår side, sier Odd Erling Olsen, tillitsvalgt for videregående skoler i Utdanningsforbundet i Oslo, til NRK.

Det var Utdanningsnytt som først omtalte saken.

Simon Malkenes sier han nå skal i møter med skoleledelsen.

– Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre enda, sier han til NRK.

Utdanningsetaten i Oslo kommune skriver at skolen var lovpålagt å undersøke saken.

– Når skolen får en konkret henvendelse fra elever som føler seg krenket, må skolen undersøke saken nærmere jfr. opplæringslovens §9 A-5. Vi kan bekrefte at undersøkelsene nå er avsluttet.

Ulsrud videregående skole i Oslo.

Simon Malkenes er lærer ved Ulsrud videregående skole i Oslo.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Beskrev kaostime i Dagsnytt

Saken startet da Malkenes beskrev en kaotisk og vanskelig skoletime i Dagsnytt 18 den 5. mars i år, under en debatt om fritt skolevalg. I etterkant av debatten har flere elever reagert på beskrivelsen, og skrevet i et innlegg i Aftenposten at de føler seg stigmatisert.

Kun én elev i klassen til Malkenes ville snakke med NRK om innlegget. Vedkommende ville være anonym, men sa:

– Alle var enige om å skrive det innlegget. Det var ingen som var usikre. Alle sa sin mening, og så kom det i Aftenposten. Det var sånn det skjedde. Noen følte seg undertrykka, av at han brukte forbokstaver.

– Han brukte bare forbokstaver på personene. Ingen kunne vite hvem det var?

– Alle i klassen forsto det, hele skolen forstod hvem Simon snakket om.

13. mars startet Ulsrud videregående skole «en prosess» mot Malkenes, for å undersøke hvorvidt han hadde brutt noe regelverk.

Byrådssekretær Tarjei Helland sier lærerne bør kunne få ytre seg om elevenes hverdag.

Byrådssekretær for oppvekst og kunnskap, Tarjei Helland (SV), sier lærere som kommer med systemkritikk bør «bejubles».

Ønsker klar ytringskultur

Byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, Inga Marte Torkildsen (SV), mener man kan lære mye av Malkenes-saken, og ser flere ting som kunne vært gjort annerledes.

Inga Marte Thorkildsen

Inga Marte Torkildsen (SV), byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, mener ytringsfriheten for lærere i Oslo har blitt dårlige enn tidligere.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Vi må ikke ta lett på ytringsfriheten, og vi må jobbe systematisk med den. Ting kan fort spinne ut av kontroll, så jeg tror også det er viktig at denne type saker landes mye raskere, sier Thorkildsen.

Saken har ført til at byråden har innkalt til et møte der blant annet lærerorganisasjonene, Elevorganisasjonen, mobbe- og elevombudet i Oslo og Utdanningsetaten skal inviteres. Byråden ønsker at møtet skal føre til konkrete prinsipper for ytringskultur i Osloskolen.

– Jeg tror lærere i Oslo nå synes det er vanskeligere enn tidligere å uttale seg om forhold vi ønsker at de skal uttale seg om. Fokuset er å få gjort noe med denne situasjonen.

Fire av ti lærere tør ikke kritisere

Thorkildsen støttes av en undersøkelse gjennomført av Norsk Lektorlag blant litt over 1 100 lektorer. Den viste at fire av ti lærere ikke tør å kritisere forhold ved egen skole av frykt for represalier fra ledelsen.

– Dette handler om demokrati og ytringsfrihet, og det er alvorlig om vi har en fryktkultur i norsk skole, sa leder i lektorlaget, Rita Helgesen.

Nestleder i Oslo bystyres kultur- og utdanningskomite, Eivor Evenrud (R), har også innkalt til en åpen høring om ytringsfrihet i Osloskolen.

Steffen Handal i Utdanningsforbundet og Astrid Søgnen i Utdanningsetaten i Oslo i Dagsnytt 18.

Leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, mener læreres ytringsfrihet trumfer risikoen for å krenke elever.