Hopp til innhold

Ingen krav til sikkerhet for bussjåfører: – Vi risikerer at flere dør på jobb

Onsdag omkom en bussjåfør i Fredrikstad. Yrkestrafikkforbundet mener bussjåførenes sikkerhet er ikke-eksisterende.

Bussulykke i Fredrikstad.

ULYKKE: Onsdag kolliderte to busser i Fredrikstad. En bussjåfør omkom i ulykken.

Foto: Christoffer Andersen / NTB

– Vi risikerer at flere bussjåfører dør på jobb, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Han mener kollisjonssikkerheten til bussjåfører er ikke-eksisterende. Derfor føler de seg heller ikke trygge på jobb.

– Vi pleier å si at de sitter i glass og ramme. Det er ingenting som beskytter dem, sier Klungnes.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes

Over 6000 yrkesaktive bussjåfører er organisert i Yrkestrafikkforbundet. Forbundsleder Jim Klungnes er bekymret for sjåførenes sikkerhet.

Foto: Kåre Sponberg

Ti sjåfører har mistet livet i møteulykker

Onsdag frontkolliderte to busser ved Fredrikstadbrua i Fredrikstad.

En bussjåfør i 50-årene omkom på stedet. Den andre sjåføren ble fraktet til sykehus med alvorlige skader.

Årsaken til ulykken er foreløpig ikke kjent.

Les også: To busser i frontkollisjon i Fredrikstad: – Én person bekreftet omkommet

Bussulykke i Fredrikstad.
Bussulykke i Fredrikstad.

Dette er den tredje ulykken på seks år hvor en bussjåfør har mistet livet etter å ha kollidert med en annen buss.

  • I 2021 omkom en bussjåfør i Stange i Innlandet etter en møteulykke mellom to rutebusser.
  • I 2017 frontkolliderte to busser ved Nafstad i Ullensaker. En av sjåførene omkom, selv om begge bussene kjørte i under 35 kilometer i timen.

Siden 2011 har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier. Fra 2011 til 2020 var 240 busser involvert i frontkollisjoner.

Finnes ikke sikkerhetskrav

– Til tross for den lave hastigheten omkom den ene bussføreren umiddelbart, og den andre ble kritisk skadet, skrev Statens havarikommisjon i etterkant av ulykken i 2017.

Også etter dødsulykken i 2021 konkluderte havarikommisjonen med at dagens krav til sjåførenes sikkerhet ikke er gode nok.

I personbiler og lastebiler er det krav om kollisjonsbeskyttelse i fronten av kjøretøyet.

For busser finnes det ingen slike krav, ifølge havarikommisjonen.

illlustrasjon av lastebil, buss, bil og buss.

Illustrasjonen viser krav til kollisjonssikkerhet for forskjellige kjøretøygrupper.

Illustrasjon: Statens havarikommisjon

Enkelte busser er likevel utstyrt med en stålbjelke i midten av fronten. Dette er imidlertid ikke noe krav i dag.

Ny forskrift på trappene

Samferdselsdepartementet ønsker å gjøre sikkerheten bedre for bussjåførene.

Derfor foreslo Statens vegvesen i januar å innføre et krav om å styrke beskyttelsen i fronten av bussene.

Hvis forslaget blir innført, vil alle nye busser få krav om å ha en sikkerhetsbjelke midt i fronten på bussen.

– Bakgrunnen er at det har vært et ikke ubetydelig antall ulykker der busser har vært involvert og hvor bussjåfører har blitt alvorlig skadet eller drept i forbindelse med frontalkollisjon, skriver vegvesenet om forslaget.

Kollasj av to bilder som viser frontkollisjon mellom to busser.

En bussjåfør omkom etter to busser frontkolliderte i Stange i Innlandet i 2021. Den andre sjåføren ble påført livstruende skader. To passasjerer ble lettere skadd.

Foto: Statens havarikommisjon

Vil ha strengere krav

Yrkestrafikkforbundet mener den foreslåtte endringen ikke er god nok.

De krever at det blir krav om sikkerhet rundt hele førerplassen i bussen.

– Vi er veldig glade for at myndighetene har tatt initiativ til å stille særnorske krav og øke kollisjonssikkerheten. Men vi synes det er altfor defensivt å bare stille det kravet. Det må mye bedre sikring til, sier Klungnes.

Ifølge ham vil den foreslåtte endringen tidligst tre i kraft i 2024.

Les også: Sjølvmord i trafikken blir ikkje kartlagt: – Forferdeleg at det blir utsett

Lastebil som har vært utsatt for en frontkollisjon. Grillen på bilen har fått seg en real smell.
Lastebil som har vært utsatt for en frontkollisjon. Grillen på bilen har fått seg en real smell.

Les også: Halverer tobakkskvoten: – En hån mot oss som røyker

Rino Glosli fra Sarpsborg handler røyk i Sverige.
Rino Glosli fra Sarpsborg handler røyk i Sverige.