Hver tredje lastebil fikk kjøreforbud

SVINESUND (NRK): En storkontroll av lastebiler på vei inn i landet, viser at svært mange ikke er skodd for norske vinterveier.

Kontroll av dekk på Svinesund

MANGE FEIL: 16 av 45 kontrollerte kjøretøy hadde for dårlige dekk eller manglet kjettinger da Statens vegvesen hadde kontroll.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

Arne Lerhol

MYE FEIL: Inspektør Arne Lerhol mener jobben de gjør er viktig for å sørge for god trafikksikkerhet.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

– Dette er ikke bra i det hele tatt, sier inspektør Arne Lerhol i Statens vegvesen.

Lørdag har han og kollegene kontrollert rundt 45 vogntog. Målet er å finne ut om de tunge kjøretøyene lever opp til kravet om fem millimeter mønsterdybde og syv kjettinger.

– Så langt i dag har vi kontrollert rundt 45 kjøretøy. 16 av disse har fått kjøreforbud, sier Lerhol.

Kjøreforbudet innebærer at sjåføren må parkere bilen inntil han har skaffet og satt på gode nok dekk og nok kjettinger.

Flere tidlig på vinteren

Sist vinter ble det ifølge Norsk lastebileier-forbund kontrollert nesten 50.000 tunge kjøretøy i Norge. Hver tiende av de kontrollerte trailerne hadde for dårlige dekk. Dette tallet har vært synkende over tid, men lørdagens kontroll fremstår som et kraftig tilbakeslag.

Lerhol i vegvesenet sier imidlertid at det er vanlig at det er flest avvik å finne tidlig på vinteren.

– Det er normalt at ikke alle får med seg at kravene gjelder fra 1. november. I perioden mellom 1. november og 15. november er det krav til 5 millimeter møsterdybde og syv kjettinger. Fra 15. november er det krav til vinterdekk, sier Lerhol.

Utenlandskregistrerte

Det er stor trafikk av tunge kjøretøy over grensa. Tall fra vegvesenet tyder på at det i gjennomsnitt kommer over 1300 vogntog inn til Norge over Svinesund hvert døgn.

Lerhol forteller at det stort sett er kjøretøy registrert utenfor Norge som har fått kjøreforbud. Både svenske, danske, tyske og østeuropeiske vogntog har måttet parkere i påvente av at de utbedrer vogntoget.

– Vi gjør denne jobben for å bedre trafikksikkerheten. Et vogntog på 50 tonn med dårlige dekk er farlig. De får ikke bremset, og kan kjøre på andre og skape kaos og stengte veier, sier han.