Hopp til innhold

– Jeg ble skikkelig forbanna

Hull i veien etter regnet har skapt store problemer flere steder i dag. På en time måtte redningsmannskaper hjelpe fem biler med ødelagte forstillinger og felger.


Regnet har laget store hull i flere veier her i landet og mange må ha hjelp. På en time måtte redningsmannskaper hjelpe fem biler med ødelagte forstillinger og felger.

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Da jeg kom til sykehuskrysset smalt det skikkelig, og jeg skjønte fort at jeg hadde punktert på begge dekkene på høyresiden.

Store nedbørsmengder har satt sitt preg på norske veier og Elisabeth Svalstad er en av de uheldige som har fått ødelagt bilen i møte med et stort hull.

– Det har gått alt fra felger til forstillinger, sier Glenn Nicolaysen, daglig leder i Redningsverket som kjører for både for Falck og NAF.

Punktering på grunn av hull i veien

HJELP: Elisabeth Svalstad måtte ha hjelp til å få bort bilen etter at hun kjørte i et hull som hadde oppstått på grunn av regn.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

– Sendte både melding og mail

Bare på en time måtte fem biler ha hjelp, og taxier kom kjørende med reservehjul midt i Sarpsborgs travleste kryss.

– Jeg ble veldig forbannet, klokka var seks på morgenen og skulle kjøre guttungen på jobb før jeg skulle på jobb selv. Det tar mye tid og da er det surt at man ikke klarer å sette ut et varselskilt., sier hun.

Hun forteller at det var dårlig merket.

– Det var veldig dårlig merket. Det er surt for oss som blir nødt til å punge ut for dette selv. Dette kommer jeg til å gå videre med, og forsøke å få dekket. Det var ikke satt opp noe varsel om at det var et hull der. Det var helt mørkt. og det var umulig å se hullet.

Hun er en av dem som måtte ha hjelp i morgenrushet.

– De har jo hatt mye å gjøre, for det var ikke bare jeg som kjørte i hullet. Jeg er bare glad for at jeg får hjelp.

Punktering på grunn av hull i veien

PÅ FELGEN: Felger og forstillinger fikk hard medfart flere steder i dag.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

Glenn Nicolaysen hos Redningsverket forteller at hullet hadde blitt så stort at flere biler fikk problemer på fylkesveien.

En annen som kom kjørende i morgenrushet var Alf Marthinsen i Statens vegvesen, som er ansvarlig for fylkesveiene.

– Jeg kom kjørende selv og sendte både melding og mail til entreprenøren vår Mesta og ba dem komme å tette, forteller han.

Han forteller at de legger nye kabler i krysset og trolig har regnet sørget for utvaskinger i veibanen.

– Folk kjører forsiktig der for det er nedskiltet til 30. Det skal godt gjøres å kjøre over 20 der i morgenrushet på grunn av gravearbeidene, sier han.

– Skal dette skje?

– Det kan skje selvsagt og vi har jevnlige oppfølginger. Men nå kom det dessverre store nedbørsmengder.

– Hva kan de gjøre de som får ødelagt bilene sine?

– I dette tilfellet må de sende en klage til entreprenøren som er Mesta, sier han.

– Ikke regn med all verden

Hos NAF (Norges automobilforbund) får de en del henvendelser fra kunder som har fått ødelagt bilene, men det er ikke alltid lett å nå frem hos veimyndighetene, sier advokat hos NAF, Jens Christian Riege.

Hull i sykehuskrysset

HULL: Her hadde det oppstått flere hull etter regnværet som har herjet i natt og i dag.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

– Man kan klage, men man bør ikke regne med all verden. Det er dessverre sjelden man får erstatning. Veimyndighetene er noe tilbakeholdne, forklarer han.

Han forteller at det ikke er gitt at man kan kreve erstatning hvis det har regnet mye om natten. For å få erstatning må man kunne klandre veimyndighetene, forklarer han.

– Kommer det ekstremvær, hærverk eller en annen plutselig hendelse, er ikke det nødvendigvis noe veimyndighetene kan klandres for, sier han, og legger til:

– Det de kan klandres for, er hvis de ikke gjør noe. Hvis de får beskjed om at veibanen er skadet og ikke utbedrer, skilter eller varsler, kan de ha et erstatningsansvar.

Jens Christian Riege

KLAG: Advokat i NAF, Jens Christian Riege, oppfordrer folk til å klage hvis de får ødelagt bilen i møte med hull.

Foto: NAF

Hva slags vei det dreier seg om, er også vesentlig.

– For å sette det på spissen: Er det plutselig et stort hull i veien på E6, bør det ikke ta lang tid før de gjør noe. Er det en lite trafikkert bygdevei, er det ikke så naturlig at man reagerer like raskt.

Det kan også bli et tema hvordan rutiner veimyndighetene har i en slik sak.

Skal de reagere når de blir varslet av publikum, eller har de nok vedlikehold og tilsyn av veien til at de ikke er avhengig av publikums varsling. Det kan bli en faktor også, sier han, og oppfordrer alle til å klage.

Det kan de blant annet gjøre via et klageskjema hos NAF.