– Vi må få på plass et bærekraftig avgiftssystem der alle bidrar, sier Helge Orten (H), leder for Stortingets transportkomité.
Signalet er tydelig: Dagens ordning der elbiler er helt fritatt for både nybilavgift og moms står for fall.
2025-målet står fast
Samtidig skynder Orten seg med å presisere at Stortingets mål om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025 står ved lag.
– Da må vi balansere dette på en god måte. Vi må begynne å lage et forutsigbart avgiftssystem der også elbilene er inkludert. Det betyr at vi må begynne å trappe opp avgifter framover.
– I 2021 er det kun årsavgiften. Men etter 2021 så tenker jeg at vi må begynne å se på en opptrapping.
– Hvilke elbilfordeler er det da som står for fall?
– Vi må vurdere både det som går på kjøp av bil og også bruk av bil. Det må være slik at alle er med å bidra i spleiselaget.
– Det er ikke noe mål i seg selv at vi skal kreve inn mer bilavgifter totalt sett, men vi må ha en bedre fordeling på det, sier Helge Orten.
– Skal være en forskjell
Høyre ønsker dermed en gradvis opptrapping av avgiftene både ut fra et rettferdighetsperspektiv og av hensyn til inntektene til statskassa.
– Politikken har vært utrolig vellykket så langt. Vi har fått en fantastisk innfasing av elbiler i det norske markedet og er et foregangsland i så henseende.
– Samtidig ser vi at i det langsiktige perspektivet er det ikke mulig å opprettholde et system med nullavgifter når vi selger stadig flere elbiler.
– Er det ikke litt naivt optimistisk å tro at ting vil løse seg selv uten gulrøttene?
– Det er ikke snakk om å ta vekk gulrøttene. Det skal være en forskjell. Det skal være en fordel å velge miljøvennlig, å velge en elbil framfor en bensin- og dieselbil. Det er utrolig viktig både når det gjelder kjøp og bruk.
Fortsatt billigere bom
Blant elbileiere som NRK snakket med på ladestasjonen på Skøyen i Oslo, var det særlig én elbilfordel som ble trukket fram som viktig.
– Det å komme seg gjennom bommen uten å betale altfor mye, sier elbileier Bjørnar Solhaug.
Det er Stortinget som har bestemt at elbiler skal betale maksimalt halvparten av det bensin- og dieselbiler gjør i bomstasjoner og på ferjer.
Den fordelen tror Orten det er riktig å opprettholde en god stund til.
– For tidlig
Men signalet om kjøpsavgifter på elbiler rimer dårlig med målet om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025, mener Norsk elbilforening.
– Dette blir som å stoppe opp for å ta seg en kaffe etter en halvløpt maraton, sier generalsekretær Christina Bu.
– Vi må komme i mål eller i hvert fall veldig nær mål før vi begynner å snakke om innføring av moms, sier hun.
Bu viser til at 51 prosent av nybilsalget hittil i år er elbiler. Rekordmåneden september (61,5 % markedsandel) skyldtes ifølge henne at flere nye modeller kom på markedet samtidig.
– En av to som kjøper ny bil velger fossilbil. Hver eneste fossilbil som selges i dag, skal forurense på veien i nærmere 20 år. Det er ekstremt dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu.