SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Risikoen er høy for små selskaper med lite ressurser. De kan ha for lite penger til ufoirutsette hendelser og smått med ressustrer til markedsføring, sier etablerings-ekspert Steinar Normann.
Han er seniorrådgiver hos Stiftelsen Østfold-forskning.
Fire forsøk på ett år
Det siste året er det gjort tre forsøk på å sette i gang fergedrift fra Moss til Fredrikshavn, der Jetlink står for det foreløpig siste forsøket.
Og en gründer har jobbet i seks år med en hurtigbåt-rute mellom Onsøy og Tønsberg med rederiet Fjordexpressen.
Tid og nærhet
De røper ikke hvor mye penger de regner med å få inn.
- Men flyplassen på Rygge kan gi dem håp om inntekter, tror Steinar Normann.
I tillegg er kort reisetid noe begge satser på som et fortrinn i kampen mot de større og etablerte rederiene Bastø Fosen og Color Line.
Velger fly
Men Normann advarer om at nettopp folk krav til kort reisetid kan ta knekken på disse små selskapene, fordi folk velger fly fremfor båt.
- Med en sivil lufthavn på Rygge, kan reisetiden til destinasjoner på kontinentet bli så kort at flytet utkonkurrerer fergene, sier etablerings-eksperten.